En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 9 oktober 2013

Summering av 2010

Vi seglade som vanligt söderut på semestern i år. Men låg stilla längre på fler ställen än vi tidigare gjort då Cilla fortfarande var valp och vi var ovana vid att ha hund ombord. Vi vände på Tunö, där vi träffade Klas och Helen i sin för säsongen nya och fina Comfortina 35:a ”Sjöugglan” samt lärde känna X-382 ”Wellnex” och dess besättning: Fredrike, Sören, Oscar och Emil samt skotten Puma (det har blivit många fler träffar efter den här träffen). Det var kanske bra att vi inte hann köpa Peter Johnsons fina X-382 ”Tripple X” i Kullavik då vi antagligen inte träffat Wellnex annars.
Vi sov 52 nätter i nya Medströms och seglade ca 700 sjömil tom semestern, sedan blev det datorkrasch i båten så loggboksskrivandet blev uppskjutet till 2011.
Ny båt innebar en hel del nya projekt:
  • Ett kombinerat landstignings- och gennakerpeke komplett med infällbar stege och ankarrulle från Båtsystem var bland det första vi monterade
  • Fender/avbärarlister i teak monterades samtidigt som peket. Tack Torsten för hjälp med att såga till profilerna
  • Nya bäddmadrasser i ”memoryskum” formsyddes till förpik och akterhytt
  • Batterimätare Nasa BM1 monterades för att hålla kolla på förbrukningsbatterierna
  • Storskotet med en stor talja ersättes med ”Tysk skotning” efter jag hittat två Andersen 46:or på blocket. Det fick kompletteras med ett nållagrat Lewmarblock i travaren samt åtta kullagrade Garhauerblock i mast, röstjärnsinfärstningen samt i relingslisten och ett 40 meter långt skot i dyneema
  • Två nya DiBlasi-cyklar köptes på blocket. Våra gamla, lite större cyklar, gick inte ner i bänkkistan i sittbrunnen och de såldes senare på blocket
  • Ny spis, en snygg Eno Gascoigne och den gamla såldes på blocket.
Det var även en del saker som gick sönder under 2010:
  • Pushpiten fick jag ta loss och rikta upp efter ha seglat rätt på ena förtöjningsstolpen när vi seglade hem båten från Flensburg. Tack Lasse och Torsten för hjälp vid uppriktningen, det hade varit svårt utan er. Det tog förövrigt hela säsongen att lära sig styra en segelbåt med ratt
  • Nya batterier (ett start- och två 180 Ah förbrukningsbatterier) samt tre nya huvudströmbrytare då allt var helt slut
  • Startmotorn brann bokstavligt talat upp när vi skulle starta motorn en helg på Grötö. Vi fick bogserhjälp ut ur hamnen och sedan seglade vi hem i ganska hård västlig vind, som innebar vind rätt in i sidan i vår hemmahamn. Man kan alltid fråga sig varför expansionskärlet sitter rätt ovanför startmotorn på en Yanmarmotor…
  • VDO-plottern som följde med i köpet valde en dag att inte starta alls. Jag hittade en Interphase-plotter som accepterade C-mapkartorna vi hade, men än bättre var att det i princip var en likadan plotter som den gamla så det gick att återanvända fästena på rattpiedestalen rakt av
  • Förpiksluckan läckte ganska mycket vid regn, så det var bara att lossa den och rengöra från gammal tätmassa och sedan sätta tillbaka den i ny tätmassa
  • Schackeln i storskotstraven ”sprack/delades” i en gipp
  • Ett B&G h1000 multidisplay hittades på Ramantenn, som ersättning för den trasiga displayen i instrumentpanelen i sittbrunnen, antagligen det enda NOS (new old stock) i hela världen då jag sökt överallt på Ebay, Tradera och alla möjliga auktionssiter, googlat och mailat de flesta stora båttillbehörsfirmor som säljer och/eller servar B&G och inte hittat något någonstans.
Sprucken schakel

Nya DiBlasi-cyklar. Cilla åker i den blåa korgen. Medströms-logo på ramen.

Tysk skotning. Skotet via relingen innan det går upp till skotwinschen.

Tysk skotning. Garhauer-block vid röstjärn.
Kombinerat landstignings- och gennakerpeke. Det sitter en fast stege på undersidan. Hemmagjord ankarrulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar