En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 16 oktober 2013

Nytt storsegel i bakad kolfiber

Mitt under semestern 2011 märkte vi att det gamla North-seglet i pentex-duk mer eller mindre tog slut över en natt. I slutet på augusti 2011 mätte jag upp för ett nytt storsegel i bakad kolfiber. Jag valde att låta akterrundan bli ungefär 20 cm överlappande akter om akterstaget. För att seglet inte skulle fastna i akterstaget vid slag och gippar satte jag ett gäng innebandybollar och Rondo-rullar och nu fastnar aldrig seglet i akterstaget. Jag valde också att lattfickorna skulle vara blåa, och det gör att det är mycket enklare att se formen. Än en gång var det Bobo som designade och levererade, snyggt jobbat Bobo!!!
Nya storseglet hissat

På kryss in i dimman, eller rättare sagt regn som kommer längre fram

Designen från Bobo


Innebandybollar och Rollo-rullar i akterstaget. Observera den lilla fågeln som har landat på Vindexen för att vila, bilden togs på väg till Anholt för maskin och vi var mitt i Kattegatt när den kom för att vila ett tag innan den fortsatte. Under om den överlevde.


4:e och 5:e lattan överlappar akterstaget ca 20 cm

Min kravspec och mått till Bobo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar