En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser
onsdag 16 oktober 2013
Säsongsstart 2011
Efter sjösättning i början av april 2011, blev det riggstrul. Sparcraft har en minst sagt udda lösning med lösa vantinfästningar. När vi mastade av Medströms för första gången på hösten 2010 så ramlade hela beslaget ut ur masten när en spridare togs bort. Det var en liten skillnad i vinklar på det här lösa beslaget och när jag klädde på masten inför mastningen 2011 antog jag att spridarna skulle vara vinklade något uppåt. Så när riggen var på plats och jag började spänna toppvanten var fortfarande D2 och D3, diagonalvanten från 1:a och 2:a spridaren lösa trots att vantskruvarna inte ändrats vid avmastning eller påklädning och att toppvantet var spänt så hört det bara gick. Det enda jag kan tolka det till var att spridarna tidigare varit vinklade nedåt. Något som är helt fel. Det resulterade i att D2 och D3 fick justeras med en kamrat upp i riggen. Efter ett par timmar blev det bra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar