En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 17 oktober 2013

Kielkanalen 2013

Vi gick ganska tidigt från Strande för att vänta på att de gamla slussarna skulle öppna. Jag tror inte de gamla slussarna har öppnat än, då de höll på att repareras. Ingen information alls om det, inte på VHF eller på något annat sätt. Efter ha snurrat utanför slussarna ett par timmar la vi till för att lufta Cilla och fick då reda på att vi skulle gå in i de nya slussarna, men att det var långa väntetider då de stora lastfartygen gick före. Till slut kom vi in och slussade upp ca 2 meter. Det var billigt att gå i kanalen, för oss kostade det 17€ en väg och man betalar alltid i Kiel oavsett vilken riktning man går. Sedan var det som autobahn, fast med få omkörningar. Vi blev omkörda en gång när vi gick SV mot Brunsbüttel. De stora fartygen går i ca 9 knop och vi i 7 knop. Kielkanalen eller Nord-Ostsee Kanal eller bara NOK som tyskarna säger är ca 90 km lång och det tog hela dagen att gå sträckan. Vi stannade ett par gånger för att lufta Cilla. Brunsbüttel är en stor hamn som har en pytteliten gästhamn. Att ligga i gästhamnen där kostade 10€, men du får max ligga där tre nätter. Vi började prata med en holländare som övertygade oss att vi borde gå hela vägen till Helgoland utan att stanna i Cuxhaven på vägen dit och istället stanna i Cuxhaven på vägen tillbaka.

Inloppet till NOK i Holtenau strax norr om Kiel

Man måste klättra upp på kajem för att kunna betala avgiften för NOK

Så här ser det ut när fartygen kommer runt en krök i kanalen. Max 220 meter långa får fartygen vara

Så här är det när de är riktigt nära

Gästhamnen i Brunsbüttel. Det är bara en flytbrygga som sitter på insidan av dykdalberna mellan gästhamnen och den ena av de nya slussarna som de stora fartygen använder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar