Helgen 16-18 april 2010 skulle nya “Medströms” seglas hem. Birgitta körde ned undertecknad samt Gösta och Ingvar som ställde upp på en lång seglingshelg. När vi var på plats i Flensburg strax efter lunch på fredag började vi med en genomgång av båten att all utrustning fungerade tillsammans med den tyske X-Yachts återförsäljaren som förmedlat affären. När vi tyckte att vi hade koll på allt skrev vi på ett dokument att allt var till belåtenhet. Nu tog garantitiden slut… När vi sedan närmade oss Sönderborg slog det oss att vi glömt kolla om lanternorna fungerade men det gjorde de.
Efter lastning och delvis stuvning av alla prylar som skulle med (båten var helt tom) så var det dags för lunch i form av en maffig kycklingsallad som Birgitta gjort kvällen innan. Gôtt.
16:15 la vi loss från kajen i Flensburg och körde maskin ut på Flensburgerförde, där vi hissade segel. Vips ökade farten till 6.5 – 7 knop. Det här bådade gott. När vi närmade oss Sönderborg tog Gösta upp kikaren och efter en stund sa han att det ligger 3 st HR-342 med röd engelsk yachtflagga (red ensign) vid kajen. När vi kom närmare sa Gösta att den första HR-en hade han beställt av den engelska armens båtklubb i Kiel, för leverans till hösten. När vi kom till Sönderborg ropade vi upp “Kong Christian X bro” och frågade när nästa broöppning var. Om 20 minuter. Då passade vi på att ta en grundlig titt på HR-båtarna i allmänhet och “Pintail 7″ i synnerhet. De engelska soldaterna ombord undrade nog varför en svensk båt i Sönderborg om och om körde förbi de tre båtarna och varför så nära samtidigt som Gösta tog massa bilder på dem, men de vinkade/hälsade artigt i alla fall.
Väl igenom bron så blev det maskingång upp i Alssund då vinden avtagit till N 1-3 m/s och naturligtvis rätt i näbben. Dags att testa autopiloten och den styrde bra. Fram emot 8-tiden var det dags för middag. Chili-con-carne som slank ner med några glas Ramlösa. Kanongott. Ingvar gick in i paltkoma och vid 9-tiden gick han och la sig. Jag och Gösta satt och pratade, kollade sjökort samt plotter. Väl ute i Lilla Bält var det fortsatt svaga vindar så vi fortsatte med maskin upp mot Årösund, där den intressantaste navigationsdelen väntade med tre stycken grund/uppgrundningar (måste vara minst hälften av alla grund i bälthavet…).
Strax efter passagen vid Årösund i kolmörker mötte vi en båt som kom länsande söderut med stor och spinnker i den svaga vinden, vi hade dem ca 40 meter om babord och vi kunde höra när de pratade ombord. Var det måhända en tysk som köpt en båt i Sverige som gjorde samma resa som vi fast tvärtom. Det visade sig senare att det var enda segelbåten vi såg ute till sjöss på hela helgen. Inga flygplan såg vi heller då det här skedde när vulkanen vid Eyjafjallajökull spydde ut aska som allra värst.
Nu gick Gösta och knoppade och Ingvar kom upp och det blev dags att navigera oss igenom Snaevringen, den smala och krokiga in/utloppet längst norrut i Lilla Bält, och fortfarande ingen vind. Vi ledsagades av säkert 10 kanske upp till 15 sektorfyrar ochp alla hade samma karaktär OC5s. Väl ute på större vatten tog vi beslutet att gå syd och ost om Endelave, någon sjömils längre väg men mycket enklare navigering.
Då vinden äntligen började komma och dessutom vridit mot väst hissade vi segel och halvvindade upp mot Samsö. Här gick jag ner för att sova några timmar. När jag kom upp igen var vi uppe vid Tunö och vinden hade ökat till V 8-12 m/s och nu gick det undan för “Medströms”. När vi var upp vid nordspetsen av Samsö hade vinden ökat till 13-15 m/s och det kändes skönt att kunna falla av något, upp mot Grenå. 11.5 knop blev toppnoteringen när en vindby passade på att komma samtidigt som en lite större våg.
Kl 13:00 la vi till vid dieselpumpen inne i Grenå hamn och fyllde upp med diesel. Sedan förtöjde vi oss på läsidan av den östra pontonbryggan och det var dags för ankardrammen, som bestod av 15-årig lagrad Matusalem (rom från Dominikanska republiken). Vi var enda gästbåt och det var endast tre andra båtar förtöjda vid bryggan samt en träkoster som sjunkit längst ut och det pågick bärgningsarbeten.
Vilket fantastiskt dygn det varit. Ny båt, allt fungerade och skön segling till Grenå, även om mesta tiden under natten var för maskin. Skönt också att vi kom till Grenå så tidigt. Efter lunch så var det allmän vila och inom 30 sekunder sov alla tre. Tur att Gösta ställt klockan och vid 5-tiden så pallrade vi oss upp och konstaterade att hamnkontoret var stängt, likaså duschar och toaletter. Efter pilsner och tjôt var det dags för middag. Spagetti och köttfärsås som sköjdes ned med det nya båtvinet “Hidden Rock”. Efter ännu mer tjôt gick vi och la oss vid midnatt.
05:40 ringde klockan och vi lyssnade på DMI morgonprognos 5:45 för Kattegatt (V 5-10, vridande mot NV och ökande till 8-13, mest i norra delen). Perfekt. Vi la loss 7:15 och hissade segel direkt efter vi passerat väster om Kalkgrund. Vinden låg nu mellan V 4-7 m/s och vi slörade upp mot Fornaes fyr där vi kunde hålla upp mot kurs 22 grader mot Tistlarna, som låg 72M bort.
Redan efter en timma var vinden uppe i 8-10 m/s och hade även vridit mot nord något, vi forsade fram i 8-9 knop på halvvind. Efter ytterligare en timma började vi ana att det grå vädret sakta började bli solsken österifrån. Vinden var halvvind mellan 9-11 m/s och vi seglade med fulla ställ och det gick riktigt bra. Vilken propagandasegling. Och torrt seglade hon – det var endast vid två tillfällen som det skvätte vatten in i sittbrunnen. Ena gången han jag docka bakom sprayhooden – det hann jag inte andra gången.
Så här var det under hela överfarten när vi korsade Kattegatt på diagonalen, stadig halvvind 9-11 m/s och enstaka surfar då maxrekordet var 11.8 knop. Solen kom fram och det var skönt för det var inte speciellt varmt i luften, snarare tvärtom på gränsen till svinkallt. Klockan sex på söndagskvällen var vi framme i Fiskebäck efter 86 M (över grund) och 90 M (genom vattnet), vilket resulterade i 8.4 knops medelfart över 10 timmar och 45 minuter, fantastiskt!!!.
Allt gick bra utom de sista 14 meterna då jag lyckades med att köra på ena akterstolpen och böjde pulpiten något. Den nya båten är ju nästan en meter längre och det missade jag, men mest berodde det nog på att det är ratt i X-382 och det är lätt att det går fel när man är ovan vid rattstyrning. Så jag får börja med att ta loss den och försiktigt räta ut den och det bör nog gå hyfsat då den inte blev knäckt utan endast böjd.
För att hålla värmen hade jag köpt ett par gummistövlar i storlek 47 på Jula (jag har normalt 43) samt “värmeplåster” på Clas Ohlson, som genom en kemisk reaktion var varma i 10 timmar, vilka jag tejpade på undersidan första paret strumpor. Kläderna jag hade på mig var: fyra par strumpor, underställskalsingar, två par underställslångkalssonger, ett par microfleecebyxor, ett par supertjocka Helly-Hansen freecebyxor, regnställsbyxorna, underställs-T-shirt, underställspolotröja, tunn fleecetröja, tjock fleecetröja, tjock vindtät fleecejacka, regnjacka, vindstoppermössa samt en mössa till ovanpå och naturligtvis tjocka vantar. Trots alla dessa kläder var det lite kallt på natten mellan fredag och lördag.
Den här hemseglingen hade aldrig gått så bra som det gjorde utan hjälp av Ingvar och Gösta – tusen tack!!!
Och om någon funderar på att köpa en begagnad eller ny X-Yacht kan jag verkligen rekommendera den tyska återförsäljaren som drivs av bröderna Jörg och Cristoph Barth som har varit fantastiska att ha med att göra. Håller vad de lovar, svarar på mail mer eller mindre direkt och dessutom kunde de ovanligt bra engelska för att vara i Tyskland.
Besättningen bestod av undertecknad samt vännerna Ingvar och Gösta |
Har precis lagt loss vid kvart över fyra på fredag EM för att segla Flensburg - Grenaa |
Stolt skeppare |
Broöppning i Sönderborg |
Det var kallt, ungefär dubbelt så mycket kläder som vid skidåkning utför i 25 minusgrader |
Inte många båter i sjön i Grenaa. De som låg i verkade legat i sjön hela vintern |
Pintail 7 vid kajen i Sönderborg här i BKYC's ägo och med Red Ensign i aktern. Numera heter hon "bara" Pintail och har Svensk flagga |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar