En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 17 oktober 2013

Helgoland 2013

Vi kom ut slussarna vid Brunsbüttel och ut i Elbe 20 minuter innan tidvattnet vände. Det är 15 sjömil till Cuxhaven, som passerades i 11.5 knop över grund, hela 4.5 knops medström. Sista timman innan Helgoland var vattnet på väg in så då var det en knapp knop emot och hela turen inklusive slussning tog 8 tim och 45 minuter innan vi var framme på Helgoland.

Annorlunda är nog ordet som sammanfattar Helgoland, som var mycket intressant ur flera perspektiv. Drygt 3 meters tidvatten. Speciell natur då Helgoland är en röd sandstensö som sticker upp 62 möh och allt runtomkring är sand. Mycket rikt fågelliv, som man kommer mycket nära samt massor av sälar som ligger och solar på stranden och det går att komma så nära som 10 meter. Det är två byar. Unterland och Oberland och husen är mycket färgglada. Helgoland var under WW2 en av de viktigaste ubåtsbaserna i Nordsjön för Tyskland, och rester finns på flera ställen. Billig shopping då det är skattebefriat, t.ex. diesel 1€/liter, fulwhisky 4€/liter och Bowmore 16.50€/liter. Exklusiva Steiner-kikare var mycket billiga. Vi låg tre nätter på Helgoland och shoppade lite ädla drycker, hummer och krabbklor. Billig hamnavgift, men det finns inte vatten på bryggorna så se till att ha fyllt vattentankarna innan ni seglar dit. Dagen vi skulle gå blev vi försenade 12 timmar då det var mycket tät dimma på morgonen, bara att vänta till sena EM när nästa tidvattenfönster var. Vi gick medvetet lite tidigare då vi inte ville komma till Cuxhaven efter kl 10 på kvällen. Vi körde in i småbåtshamnen 21:55 på kvällen och låg där två nätter. Cyklarna kom fram så vi fick se mycket.

Lange Anna

Byn i förgrunden och hamnen längre bort

Landgången upp från flytbryggan vid lågvatten

Hamnen där man ligger i paket. Det var relativt lite båt när vi var där då det som mest var 5 båtar i varje paket. El på bryggorna, men inget vatten

Stranden på huvudön och bryggorna som används av barkasserna som varje FM tömmer turbåtarna från fastlandet på turister som skall shoppa billigt brännvin

Den här typen av fiskebåtar såg vi flera gånger på väg till och från Helgoland

Helgolands huvudö på ca 4 sjömils avstånd

Radhus. Alla radhus på ön är alla målade i ganska skarpa färger

Lange Anna ur ett annat perspektiv

Man kom fåglarna väldigt nära uppe på höjden kring Lange Anna

Den andra lite mindre hamnen, det verkade som det låg en del gästbåtar här, men här kan det nog bära in rätt mycket sjö vid N-NO vind

Hamnen där vi låg

På cykeltur ut från Cuxhaven mot stränderna NV-V därom

Cykelvägen

Badhytter. Alla stränder var "betal-strand", det kostade 3€ per person att komma in på stranden. Det fanns en hundestrand, tur att vi hade cyklar. Hundarna fick bada gratis.


Här är stranden och precis utanför går farleden in från Nordsjön in i Elbe till NOK och även till Hamburg, som är Europas näst största hamn. Det var minst sagt mycket trafik i farleden. Det var endast tillåtet att bada när vattnet var på väg in, just nu är det ca en timma kvar till vattnet vänder.

NV udden efter Cuxhaven, där Elbe blir Nordsjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar