En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 3 oktober 2013

Nya Medströms hittades i Flensburg strax före jul 2009 och levererades sjösatt i början på april 2010

Sommaren 2009 var det Starbåts-VM i Varberg. Då jag gastat på en starbåt vid ett VM-kval under våren och rorsmannen senare kvalificerade sig till VM på hemmaplan seglade vi ner med Arconan till Varberg för att kolla in läget och hur det är på ett VM för seglingens verkliga tungviktare. En X-382 användes som startfartyg. Birgitta har alltid sagt att X-412 är en mycket vacker båt varje gång vi mött eller blivit omseglade, men också sagt att den är för stor. Jag sa att X-382 är en lillasyster till X-412 och är utvecklad 3 år senare och att det på håll faktiskt är svårt att se skillnad. Vi fick komma ombord på X-382:an i Varberg och när vi kom upp på bryggan igen sa Birgitta ”en sådan båt vill jag ha”. Det var bara att segla hem Arconan och lägga ut henne för försäljning.
 
När vi sökte på nätet för X-382 till salu fanns det två i Frankrike, men de var bägge med ”Classic” layout, dvs två soffor i salongen och vinkelpentry akter i salongen. Vi ville ha ”Modern” layout där det är långkök på SB-sidan och en mindre soffgrupp på BB-sidan och en magnifik förpik med en liten tvåsitssoffa och egen toalett och ståhöjd tom för Patrik. Det fanns en ”modern” som var rekonditionerad av X-Yachts i Danmark årsmodell 2002 och som såldes med full fabriksgaranti. Det fanns även en i Kullavik, årsmodell 1995 och i fantastiskt skick och med mycket nytt ombord. Sedan fanns det en i Hong-Kong till salu. I övrigt INGENTING i hela världen. Vi vågade inte köpa båten i Kullavik innan vi sålt Arconan. En sak har jag lärt mig och det är att en båt är inte billig i drift och det blir inte billigare att ha två… Birgitta frågade om jag förstod att det BARA var en X-382 hon ville ha. Javisst, svarade jag och trodde att om vi inte hittade någon fin 382:a så finns det ju alltid Arcona 370 & 400, Faurby 396 och 424 eller Dehler 39 som bra alternativ. Nu efteråt har jag förstått att det var BARA X-382 och inget annat... 
 
När vi fick sålt Arconan strax före lucia 2009 hade båten i Haderslev blivit såld två veckor tidigare. Båten i Kullavik såldes till Danmark fyra veckor tidigare. Vad göra nu??? Jag mailade  X-Yachts återförsäljare i Belgien, Holland, England, Frankrike, Tyskland, Sverige och Danmark och frågade om de kände till någon X-382 till salu eller om någon nuvarande ägare/kund signalerat att de gärna skulle byta till en nyare X-Yacht men de måste sälja sin X-382 först. Jag fick svar från alla utom den svenska återförsäljaren och det var samma svar från Danmark som Tyskland. Det fanns en X-382 Modern årsmodell 2002, men med en akterhytt och två toaletter, till salu i Flensburg av nuvarande ägaren och att X-Yachts i Flensburg agerade mäklare. Lördagen före jul 2009 åkte jag och Birgitta ner till Flensburg för att ta en titt på båten som stod i en inomhushall. Beväpnade med en liten hammare, stor och liten ficklampa, fuktmätare jag lånat av SXK inspekterade vi båten noggrant under cirka tre timmar. Båten var i mycket gott skick och mycket mindre sliten än vilken annan sjuårig båt. Det var egentligen endast genuan som såg hemsk ut då det inte varit något UV-skydd ej heller något rullfockskapell så akterliket var grönt av alger och småsprucket i duken på några ställen. Det begärda priset var dock för högt så i bilen tillbaka funderade vi på hur vi skulle få ner priset och vad vi maximalt kunde tänka oss att betala. Vi bestämde också att vänta till efter trettonhelgen innan vi tog kontakt med X-Yachts i Flensburg igen. Vi förberedde ett mail där vi skulle ge ett bud och hur vi underbyggde budet med argument. Vi skickade mailet i mitten på veckan efter trettonhelgen. Ägaren kom tillbaka med ett motbud inte speciellt mycket över vårt första bud och vi la ett slutbud mitt emellan. Efter ett par timmar accepterade ägaren vårt bud. Sedan var det dags att skriva kontrakt. Det var en intressant övning då vi inte köpt båt utanför Sverige tidigare. Jag var i kontakt med Konsumentverket och deras kontor i Karlstad, som har specialiserat sig på handel mellan EU-länder. Vi fick bra stöd där. En knapp vecka efter det att vi var överens om budet betalade vi en handpenning, ytterligare tre veckor betalade vi båten helt. Det gjordes på plats hos X-yachts i Flensburg och det var första gången jag träffade de tidigare ägarna.
 
Nu var båten vår. Jag passade samtidigt på att ta båten i besittning så mycket det nu gick utan att fysiskt flytta på båten, något som i praktiken var helt omöjligt då hon stod längst in i en stor båthall. Jag tog bort det gamla namnet ”Relax” - hur många X-båtar heter det - från akterspegeln och satte dit nya dekaler med  ”Medströms” och ”Hovås Göteborg” på akterspegeln, bytte den gamla tyska flaggan mot en ny svensk, skruvade upp mässingsskyltar med våra namn och vår VHF-anropssignal vid navbordet och lämnade lite gamla sjökläder, som var noggrant märkta med våra namn, i garderoberna och svenska, tyska och danska sjökort med mitt namn på som senare skulle behövas för hemseglingen.
 
Nu var X-382 Medströms vår. Jag under inte om det också blir vår sista båt.


Vid X-Yachts brygga i Flensburg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar