En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 16 oktober 2013

Försäsong 2013

Sjösättning 8 april, flera veckor senare än planerat. Medströms stod på land färdigmålad och färdigvaxad i tre veckor innan isen hade släppt. Jag körde till Hovås samma dag och det kändes "annorlunda" när jag körde med maskinen. Lyfter båten i Hovås den 10 april innan jag riggat. Jag tog kort på propellern som jag mailade till leverantören av Kiwi-Prop i England, som lovade att kontrollera och rätta till eventuella fel som good-will då garantitiden gått ut, men att inte kunde lova hur snabbt det kunde göras. Gott så, men det verkar ta tid att få det ordnat. Vi beslutade att köpa en helt ny trebladig Gori med overdrive-funktion och Sören i Danmark hjälpte till med det. Tusen tack, annars vet jag inte vad vi hade gjort.

I väntan på nya propellern ägnade vi oss åt bryggsegling i hemmahamnen. Efter lunch på valborgsmässoafton lyftes Medströms för andra gången efter sjösättning den här säsongen för byte av propeller, något som gick som en dans. 

På försäsongen var vi på bl.a. på: Vrångö, Marstrand, SXK-boj vid Lurö tillsammans med Klas och Helen, Åstol, Hyppeln (men de har gjort en fårhage av hela promenaden, Cilla skrämmer skiten ur fåren och sedan äter hon fårens skit…), Vinga dit även Hans och Cilla kom med andra vänner samt en helg på Grötö


Sjösättning 8 april, långt senare än planerat pga isen inne i hamnen

På väg in i Stigfjorden

Snart vid Skåpesundsbron

Vid SXK-boj i Stigfjorden

Vid SXK-boj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar