En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 5 november 2020

Motorinstallationen klar - summering av installation av en Lombardini LDW1404

När S-Drevet rasade pga överansträgning, orsakat av det invasiva sjögräset ”Vattenpest” i Götakanal,  bestämde vi oss för att byta hela drivlinan då motorn hade gått knappt 2.500 timmar.

Volvo har ingen 40hk i sitt sortiment, konstigt då 40hk troligen är volymmotorn till segelbåtsvarven idag. Yanmar har två 40-hästare, en med mekanisk insprutning och en helt ny common rail diesel med elektoniskt insprutning. Ingen av de modellerna fick plats i det relativt trånga motorrummet i Medströms, som var designat för Yanmar 3GM30.

Jag har installerat en 30hk Lombardini LDW1003 i Arcona 355:an vi hade tidigare, och var mycket nöjda med den. Så vi valde en Lombardini igen, den här gången en 35hk (strypt från 40hk av utsläppsskäl) LDW1404 med S-drev. Det är en relativt liten 4-cylinding dieselmotor på 1.4 liters slagvolym och den skall få plats endast med en liten ändring av motorbädden, där de två längsgående balkarna var ca 5 cm för höga. Något som Steve Olssons Båt AB på Amundön fick göra.

När den gamla Yanmar 3GM30-motorn och SD20-drevet var utlyft av Claes och Linus Sjöholm på "Sjöholm Motor & Maskin" och motorbädden anpassad för Lombadini LDV1404 gick installationen till så här:

A.    Spackla igen de gamla hålen i motorbädden, där SD20-drevet var monterat

B.    Montering av tolv stycken M8-pinnskruvar till Lombardinis drevring, dvs det är med de här pinnskruvarna och muttrar som bälgen tätas med drevringen mot motorbädden i skrovet

  1. Jag fick hjälp av Ingvar som svarvade en liten borrguide för 4 mm borr så ett styrhål skulle komma mitt i hålen i drevringen
  2. Jag spände fast drevringen mot motorbädden m.h.a. några tvingar mot skrovet så den satt fast ordentligt på rätt plats
  3. Borra ett 4 mm styrhål mha borrguiden
  4. Borra ett 6.9 mm hål, använd nya och borr av bra kvalitet så vandrar de inte lika mycket i sidled
  5. Gänga hålet med en M8 gängtapp
  6. Skruva fast drevringen i motorbädden med en M8-skruv och några tvingar
  7. Gör om steg B3-6 för ett hål på andra sidan drevringen. Nu sitter drevringen fast på rätt ställe 
  8. Gör om B3-5 för resterande tio M8-pinnskruvar. Låt drevringen sitta kvar när styrhålen borras, steg B3 för alla 10 hålen. Ta bort drevringen och gör steg B4-5 för de 10 hålen
  9. Montera tolv M8-pinnskruvar i medelhård Loctite

C.   När jag la dit drevringen såg jag att det var för lite plats i motorbädden för den aktre motorkudden som skall sitta i S-drevet och i motorbädden precis akter om drevringen

  1. Jag fick hjälp av Lasse K som hjälpte mig med en CAD-ritning för en distans i 10 mm tjock syrafast rostfri plåt, tusen tack Lasse
  2. Jag beställde en ”dummy” i masonit av DN Vattenskärning i Säve, vilken passade perfekt.
  3. Den färdiga rostria distansen var klar ett par dagar senare. Den passade naturligtvis perfekt
  4. Jag fick tillverka tolv nya M8-pinnskruvar för att ersätta de jag tidigare monterat i steg B9 ovan. Jag gjorde dem ca 12 mm längre och de monterades med halvhård Loctite
  5. Jag ruggade upp motorbädden med 80-sandpapper
  6. Tvätta rent motorbädden och den rostfria distansen med aceton flera gånger
  7. Förbehandla motorbädd och RF-distansen med Sika 205 Aktivator enligt Sikas anvisning
  8. Limma fast RF-distandes med Sikaflex 591. Jag använde ganska mycket tätningsmedel och jag satte sex brickor mellan motorbädd och RF-distans som stack ut en bit in mot mitten på det stora drevhålet i skrovet, vilka skall hindra att RF-distansen dras för hårt mot motorbädden och all Sikaflex 591 pressas ut när man gör nästa steg
  9. Pressa fast RF-distansan med muttrar på resp pinnskruv. Se till att  de sex brickorna inte pressas ut när RF-distansen pressas mot motorbädden och Sikaflexen börjar pressas ut. Jag drog år så hårt att brickorna satt fast. Då blir det en ca 1 - 1.5 mm tjock packning under hela RF-distansen när Sikeflexen torkat och härdat
  10. Låt härda i minst 3 dagar. Dra ut brickorna och fyll i med ny Sika där brickorna suttit.

Jag har CAD-filen till RF-distansen jag fick tillverka. Alternativ kontakta Patrik på "Arken Teknik Patrik Dahlgren AB" som också har CAD-filen. Hör av er om ni behöver göra en likadan så kan ni ta CD-filen till närmsta vattenskärare. Se bilden nedan med text så förstår ni hur den är gjord.

D.    Montering av S-drev och aktre motorkudde

  1. Skruva fast motorkudden på S-drevet innan drevet lyfts på plats
  2. Kräng dit drevringen så den är ”ovanför” bälgen på S-drevet
  3. Lyft dit S-drevet och passa in hålen i gummibälgen över de 12 pinnskruvarna
  4. Dra åt drevringen med tolv stycken M8 låsmuttrar/nylocmuttrar med brickor mot drevringen
  5. Montrera aktre motorkudden med två stycken M12-skruvar, vilka fästs i de gängade hålen i RF-distansen

E.     Montering av motor till S-drev

  1. Montera två stycken M10 pinnskruvar i de nedre skruvhålen på motorn, det blir avsevärt enklare att para ihop S-drev med motor då
  2. Lyft in motorn i motorrummet med sling. Här hade jag bra hjälp av Claes och Linus Sjöholm på "Sjöholm Motor & Maskin"
  3. Sätt splinsen så de har samma vinkel i både motor och S-drev
  4. Lyft in motorn och passa in de två nedre pinnskruvarna i S-drevet
  5. När splinsen kommit rätt, dra fast motor och S-drev
  6. Markera på motorbädden var de främre motorkuddarna skall monteras
  7. Lyft ut motorn eller ställ den på durken i ruffen framför motorrummet
  8. Borra 4 mm styrhål och sedan 6.9 mm hål i motorbädden
  9. Gänga hålen i motorbädden till M8, jag valde att montera motorkuddarna med M8 istället för M10
  10. Lyft tillbaka motorn och gör om steg E3-5 ovan
  11. Justera höjden på motorkuddarna
  12. Skruva fast motorkuddarna i motorbädden
  13. Fixera höjden med låsmuttrar

F.     Övrig montering i motorrum

  1. Ny ljudisolering av motorrummet, görs med fördel när motorrummet är tomt. Det går nog inte göra med nya motorn på plats
  2. Expansionskärl för det interna kylvattnet (glykolvatten), jag monterade det ovanför motorn
  3. Sjövattenfilter, det skall monteras ca. 4 dm över vattenlinjen så det monterades ovanför motorn
  4. Vakuumventil, även den här skall monteras ca. 4 dm ovanför vattenlinjen så det blev ovanför motorn även här. Vakuumventilen hindrar vatten att sugas in bakvägen pga hävertverkan genom avgasröret och fylla motorn med sjövatten när man seglar
  5. Dieselförfilter och vattenavskiljare akter om motorn. Jag har ett Parker-Racor spin-on-filter med 2 microns filter vilket gör att finfiltret på motorn inte behöver bytas varje år
  6. 20 mm kylvattenslangar för sjövatten mellan vattenintaget på S-drev, sjövattenfilter, impellerpump för sjövatten och vakuumventil samt värmeväxlare i motorn
  7. 16 mm kylvattenslangar för glykolvatten mellan motor och varmvattenberedare samt expansionskärl. Det här gjorde jag innan motorn lyftes på plats.
  8. Montera 8 mm bränsleslangar mellan dieselförfilter och motor
  9. Montera 8 mm bränsleslangar för dieselretur
  10. Montera befintlig växelvajer på BB-sidan av S-drevet
  11. Montera befintlig gasvajer på ovansidan av motern
  12. Montera befintlig stoppvajer på ovansidan av motorn, den här kommer jag nog inte slita ut då det är en stoppknapp som styr en solenoidventil, som stryper bränsletillförseln på Lombardinin
  13. Jag passade på att rensa upp och städa upp i elkablarna i motorrummet då det över tid var en hel del som var kopplat rätt på ena förbrukningsbatteriet samt även montera en Mastervolt Mac Plus 50A DC/DC-laddare https://www.mastervolt.com/products/mac-plus-serie/mac-plus-24-12-50/ för att utnyttja den nya generatorn på 120A maximalt. Här hade jag riktigt bra hjälp av Alfred Orrbäck på Göteborgs Båtelektriska (info@gbgbatel.se)
  14. Montera motorns elektronikbox, som kan monteras upp till 1.5 meter från motorn. Jag valde att montera den i samma stuvfack som DC/DC-laddaren och NAC3-kursdatorn. Från den här boxen dras sedan en kabel upp till instrumentpanelen i sittbrunnen
  15. Montera pluskabeln till startmotorn och minuskabeln till motorblock. 
  16. Jag valde att fästa en temperaturgivare på avgaskröken med en separat display i sittbrunnen. Då får jag ett ”early warning system” på kylvattnet, den reagerar mycket snabbare än kylvattentemperaturvarningen i motorn

Vattenpest växer upp från botten av Göta Kanal och sedan sprider det ut sig i stora sjok. Den här bilden är tagen ungefär vid Motala Verkstad och här var det OK. Mycket värre på sträckan Ljungsbro - Borensberg

Så här såg det Yanmar SD20-drevet ut precis när vi lyft bort den gamla Yanmar 3GM30

Lombardini LDW1404 med S-Drev

Befintlig motorbädd anpassad för Lombardini LDW1404 de två parallella balkarna gjordes ca 5 cm lägre

Ny ljudisolering på plats i motorrummet. På bilden är det nya expansionskärlet monterat.

Så här tänkte jag att den rostfria distansen mellan motorbädd och bälgen skulle se ut

Så här blev den. Fantastiskt att det går att skära med en vattenstråle. Fast trycket är 4000 bar...

Här är den rostfria distansen på plats, limmad med Sikaflex 591 och fastdragen med M8-muttrar på pinnskruvarna. De tre plåtskruvarna har jag skruvat ned i motorbädden för att få ett "tryck" mot sikaflexen i framkant av distansen. I bakkant av distansen trycker motorvikten mot distansen och självklart även de 12 pinnbultarna som bälgen är monterad på och där drevringen också trycker distansen mot motorbädden.

S-drevet på plats och RF-distansen sticker ut till höger och vänster om drevet

Motorn på plats och avsevärt färre elkablar på plus- och minuspolen på den ena förbrukningsbatteriet. När de två 200Ah AGM-batterierna jag har som förbrukningsbatterier tar slut byter jag till Lithiumbatterier och då blir det inget batteri monterat i motorrummet

Motorn på plats. Ovanför motorn syns till vänster expansionskärlet till färskvattenkyllningen (glykolvatten), i mitten sjövattenfiltret och längst till höger vakuumventilen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar