En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

måndag 17 augusti 2020

Göta Kanal "vattenpest katastrof"

Som redan skrivits bestämde vi oss för att ta Göta Kanal tillbaka till Västkusten. Det gav oss mer tid på Ostkusten. När vi kollade på väderprognoserna verkade det även vara rätt beslut då det blåste mer på Västkusten.

Det var sjätte gången vi skulle gå Göta Kanal och den här gången hade vi inte riktigt med oss alla "Göta Kanal Fendrar". Man kan inte ha för många fendrar när man skall gå kanalen och absolut inte med en blå båt :-) :-) :-) Papperssjökorten för Kanalen och Vättern samt Vänern låg dessutom hemma. Så kan det gå.

Dock verkade det inte vara så värst mycket båtar i kanalen. Konstigt, för när vi kom hem hörde vi att det varit rekordår.

Det gick snabbt och smidigt fram till Bergs Slusstrappa i Roxen. Väl uppe vid Ljungsbro började ett rent helvete med ett invasivt sjögräs som (o)passande nog heter "Vattenpest". Det finns i Roxen, Boren, Vättern och Göta Kanal sedan 10-15 år, men då "Juno", "Diana" och "Wilhelm Tham" och ännu fler dagsturbåtar, vilka inte trafikerar Göta Kanal i år p.g.a. Corona viruset så kan det växa ohämmat. Sjögräset kan bli 4-6 meter långt och är segt som tusan. Efter Ljungsbro var det så mycket sjögräs att hastigheten gick från 5 knop ner till knappt 2. Jag fick dyka sex gånger och ta bort sjögräs från propeller, drev och roder. Vi fick t.o.m. ankra i kanalen då det inte fanns någon brygga att förtöja vid. I Motala försvann det och när vi kom in i Västgötadelen vid Forsvik var det inga som helst problem med Vattenpest. 

Ett dygn senare när vi skulle börja slussa i Norrkvarn började motorn vibrera ovanligt. Det försvann när jag ökade motorvarvet något. Sedan stannade motorn. Vi lyckades dock komma tillbaka till bryggan. Kollade motorn och kunde igentligen inte se något alls. När vi sedan skulle köra in i slussen började motorn vibrera igen och även låta "metalliskt" och sedan dog den igen. Nu gick den inte att starta. Vi blev bogserade av en Bavaria 38 "Singha" till Lyrestad. Tusen tack för det. 

Nu gick det inte att dra runt motorn för hand. Nu tänkte jag att startmotorns solenoid kanske inte drog tillbaka startkugghjulet och låg och skrapade på svänghjulet (det metalliska ljudet). Så jag plockade bort startmotorn och motorn gick fortfarande inte att dra runt. Konstigt, den kan ju inte skurit då den inte gått varm och har haft oljetryck. Ringde försäkringsbolaget för att fråga vilken hjälp vi kunde få. Inte så värst mycket då vi redan låg i hamn och motorn var äldre än 10 år. men jag fick rådet att ringa en motormekaniker. Ringde Linus Sjöholm på "Sjöholm Motor och Maskin", som sa att om S-drevet skurit så kan du inte dra runt motorn även om växeln ligger i neutral. Jag öppnade oljepluggen på S-drevet och det pös ut ganska mycket gråvit, nästan helt klar, vätska. När det slutat pysa så öppnade jag oljepluggen helt och det såg ut som vatten i drevet. Drevet hade alltså skurit. Linus sa att han byter en 5-6 drev varje år då ålgräs fastnat i propellern och tryckt in packboxarna i drevet. Vattenpesten har gjort det på Medströms drev.

Nu var det "hux-flux" en sjöskada då det hänt under gång och jag kom överens med mitt försäkringsbolag att de betalar transport till Göteborg och ett utbytes- eller nytt drev och arbete.

Vi lunchtid kom kranbilen som skulle hjälpa till att masta av Medströms och sedan lyfta upp henne på båttransporten från Torgersson Transport AB. 

Avmastningen gick smidigt i värmen. Men sedan blev det intressant då det inte var en kajkant där vi blivit anvisade att lyfta. Utan en gräsmatta. Det kan bli problem så kranbilsföraren då bilen väger 30 ton och båten ytterligare 7 ton. Det var tur att Jörgen på Stefan Carlssons Åkeri http://www.stefancarlssonsakeri.se/ var så envis. Han lyckades till slut med 5 cm tillgodo att lyfta Medströms.

Nu står Medströms på Steve Olssons Båt AB på Amundön för reparation. Tömd på allt för vintern då vi räknar med att det inte blir något mer seglat i år. Lite surt är det allt :-( :-( :-( 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenpest

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stor-spridning-av-vattenpest-detta-kan-du-gora

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/vQlxal@ablokal

Vattenpest vid bryggan ovanför Borenhults slusstrappa. Här var det mycket mindre sjögräs än det var på sträckan Ljungsbro - Borensberg. Där var det hemskt

Här är det Medströms till vänster och bryggan till höger

Stora sjok av vattenpest vid Motala Verkstad och igentligen längs hela sträckan från Ljungsbro till Motala. Göta Kanalbolaget MÅSTE göra något åt det för kommande år.

Medströms färdig för avmastning i Lyrestad

Masten med avtagna stridare och vant samt förstag surrat längs masten

Masten på plats på båttransporttrailern från Torgersson Transport AB

I väntan på lyft. Kranbilens bakre stödben till vänster i bild

Det främre stödbenet på andra sidan staketet i gräsmattan. Platan under stödbenet böjdes ordentlingt ner i gräset vid själva lyftet 

På väg till trailern

På väg till trailern som stod på en uppställningsplats för husbilar

Nästan på plats

Färdig för transport. Chauffören väntar på följebilen som måste assistera transporten då Medströms är 3.75 meter bred


1 kommentar:

  1. Jag lider med er! Vi kom till Borenshult nu i vår Targa 32 efter att motorn kokat på Boren, Värmeväxlarna i vår D6-400 är troligen packade med gräs. Blir till att ligga någon dag o skruva i Motala... Hoppas att kanalbolaget hittar på ett sätt att rensa kanalerna. Tur att man har semester :) mvh Mathias Esselström

    SvaraRadera