När utgående axel ur S-drevet (där propellern sitter monterad) drogs ur och oljan började rinna ur så konstaterades följande:'
- Det var inte vatten i oljan. Så drevet hade inte skurit pga av vatteninträgning som jag trodde först
- Oljan var dock kolsvart och luktade mycket bränt och det var gott om metalspån i oljan. Oljan i drevet skall se ut som när man fyller på den, dvs brunfärgad. Troligen har det varit så stor belastning på drevet att oljan kokat och när jag skruvade upp oljelocket på drevet så pös det ut kokad olja och luft pga övertryck inne i drevet
- Det gick att snurra på propellern men det gick ändå inte att dra runt motorn. Så övre delen av drevet var kanske skuret ändå
När vi sedan lyft ut motorn kunde vi få ut S-drevet och då kunde vi se att kåpan på drevet, som sitter mot motorn, var "lossvriden" ur sina fästskruvar åtta stycken M8-bultar. Där tre stycken var avskjuvna, en böjd och utdragen med bulthuvudet genom godset och fyra stycken låg lösa i botten.
När vi kunde börja skruva isär övre delan av drevet så såg vi att passningen mellan drev och motor var förstörd och att de övre vinkelkuggarna i drevet var mycket skavda och när vi "skakade" på drevet ramlade en bit av en bult ut och sedan gick det att snurra på övre delen av drevet, men det lät inte helt "friskt" :-(
Här sitter s-drevet kvar i motorbädden och de lossvridna bultarna ligger orörda i nederkanten av kåpan
Här syns "resterna" av M8-bultarna ännu bättre. Motormekanikern sa att han aldrig sett något liknande
Tre bultar är avskjuvna, några böjda och de två klumparna som ser ut som ihopskrynklad aluminiumfolie är två konsoler som vridits loss och helt deformerats.
Det här är motorn som skall sitta mot s-drevet. Motormekanikern var säker på att det var någon av fjädrarna i "svängningsdämparen" som skall minska vibrationer och minska påverkan vid växling mellan fram och back men den var oskadad
I underkant ligger det två brickor, antagligen från de M8-bultarna som skjuvts av
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar