En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

tisdag 8 september 2020

Ny motor beställd

Jag har äntligen kommit överens med försäkringsbolaget :-) :-) :-) 

Vi har ibland tyckt att vi varit undermotoriserade med de 27 hk som det var i Yanmar 3GM30. Så vi "passar på" att byta hela drivpaketet, dvs både motor och S-drev (växellådan). Vi hade planerat att byta om 3-4 år men gör det nu när allt ändå är ute ur båten.

Då Volvo Penta inte längre har en 40-hästare i sitt motorprogram (något som är mycket märkligt då 40-hästare antagligen är den motor som säljs mest idag) funderade vi ett tag på en 39 hk Yanmar. Då hade ena kojen i akterhytten blivit en decimeter kortare, batterilådan framför motorbädden hade försvunnit och nedgångstrappan hade hamnat ca 12-15 cm längre in i ruffen samt att generatorn hade varit ca en cm från skottet mot aktre toan. Dessutom hade motorbädden behövts anpassas mycket mer. Antagligen hade en Volvo Penta 40 hk varit lika svår att få plats i ett trångt motorrum, som verkar vara designat just för Yanmar 3GM30.

Då jag tidigare monterat en Lombardini i Arcona 355:an vi hade tidigare, blev det  Lombardini igen. Nu blev det en Lombardini LDW1404SD  (4-cylindrar, 1.4 liters slagvolym och 35 hk) och den får plats utan att akterkojen blir kortare eller att ett förbrukningsbatteri försvinner. Det blir även ytterligare 8 hk till och det blir minimala ombyggnationer av motorbädden. Leverans i månadsskiftet september/oktober så jag hinner nog provköra den några timmar innan det blir dags att lyfta upp Medströms för vintern.

Lombardini LDW1404-SD

https://www.lombardinimarine.com/en/product/ldw-1404-sd/

http://www.arkenteknik.se

https://sv-se.facebook.com/arkenteknik

https://www.wahlborgsmarina.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar