En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 16 oktober 2020

Nya pinnbultar på plats i motorbädden och problem

Yanmars drevring till S-drevet var fastskruvad i motorbädden med 8 stycken M8-skruvar. Lombardinis drevring skall skruvas fast med 12 stycken M8-pinnskruvar, naturligtvis passade inget av de existerande hålen. Nu sitter 12 stycken M8-pinnskruvarna på plats. Tack för hjälpen Ingvar. Och drevringen passar fint ovanpå.

Men nu har ett problem dykt upp och det är att akter om drevringen skall en konsol till aktre motorkudden monteras med två M12-skruvar ner i motorbädden. Det är bara ca 15 mm av motorbädden som sticker ut utanför drevringen. Högst sannolikt är det inte metall ingjutet ända ut i motorbädden, utan det är nog endast under drevringen. 

Jag har beställt en distans i 10 mm tjock rostfri plåt som skall träs över pinnbultarna och limmas/tätas mot motorbädden. Sedan monteras bälgen ovanpå och sedan drevringen. Dummyn i masonit passade perfekt, tack för hjälpen med CAD-ritningen Lasse och kontakten till DN Vattenskärning i Säve. 

12 stycken M8-pinnskruvar på plats i motorbädden. Det rosa som skymtar mellan pinnskruvarna är de igenspacklade gamla hålen till Yanmars drevring

Dummyn i masonit passade perfekt

Kopia på CAD-ritningen som DN Vattenskärning använde till att göra dummyn i masonit. Jag hoppas få den riktiga distansen i 10 mm tjock rostfri plåt i början på nästa vecka
http://dnvatten.se/ 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar