Efter alltför många återupplivningsförsök av vår 22 år gamla
2-taktssnurra fick den till slut hamna på återvinningscentralen. Då vi valt att
använda miljövänligt EcoPar som drivmedel till dieselmotorn i Medströms vill vi gärna göra ett miljömedvetet val även till snurran till vår
lilla RIB-jolle.
Att lyfta tunga fritidsbatterier i och ur jollen för
laddning var inget alternativ. Länge lekte vi med tanken att köpa en ”integrerad”
elsnurra, där batterierna sitter monterade på snurran. Exempel på det är
Torqeedo eller ePropulsion, men vi tycker de är väl dyra.
Istället köpte jag den starkaste 12-voltssnurran som är anpassad
för saltvatten, Aquatic SALT 55, på en av de stora båttillbehörsfirmorna.
Motorn kommer att drivas med lithiumbatterier. Fyra stycken LiFePO4-battericeller
(3.2 volt och 105Ah), som seriekopplade blir ett 12 volts lithiumbatteri på
105Ah. Då motorn behöver 52A vid fullgas räcker batterierna ungefär två timmar
vid fullgas och mycket längre vid mindre gaspådrag. De väger ca. 7 kg och kan
laddas ur helt och hållet och kan laddas ca 3.500 gånger (varje dag i nästan 10
år). Övervakning av batteripaketet sker med en Daly Smart-BMS (Battery
Management System) med blåtandsinterface, vilket gör att jag kommer ha koll på
batteriet med en app i telefonen.
Laddning av batteripaketet sker med en 50W solcell, som
limmades på en plywoodskiva jag skruvat fast på toften till RIB-jollen. Solcellen
sticker ut en bit över tuberna på gummibåten och fick precis plats mellan
årorna. Så batteriet laddas hela tiden då vi nästan alltid släpar jollen. Laddningen
regleras med en MPPT-regulator med inställning för LiFePO4-batterier. Vid behov
kan jag även tillfälligt koppla in den 50W vikbara och lösa solcellenspanelen
som jag hade sedan tidigare eller en
liten lös batteriladdare, men jag har inte behövt använda någon av dem.
Batterierna, BMS, solcellen och solcellsregulatorn
beställdes från Kina på AliExpress. Solcellen kom redan efter ett par dagar,
men de övriga delarna tog nästan tre månader för att levereras till Sverige.
Mina kriterier för val av leverantör på AliExpress var att de sålt många av
just den varan och att de har många nöjda kunder och att frakten var inkluderad.
Det finns massor av leverantörer så lägg ner tid på att hitta den leverantören
som känns rätt för dig priserna då varierar mycket för likvärdiga produkter.
Montering av de fyra LiFePO4-battericellerna till ett 12V batteripaket är inte speciellt svårt, men man måste vara noggrann:
- Fixera gärna battericellerna mot varandra med
dubbelhäftande telp och några varv med pakettejp runt batteripaketet i under-
och överkant
- Absolut inte kortsluta någon battericell (plus-pol mot minus-pol på samma battericell)
- Koppla polbryggorna på rätt sätt (enligt skiss nedan) så att man seriekopplar de fyra cellerna:
- Pluspol på 1:a batteriet till minuspol på 2:a batteriet
- Pluspol på 2:a batteriet till minuspol på 3:a batteriet
- Pluspol på 3:a batteriet till minuspol på 4:a batteriet
Monteringen och installation av BMS:
- Koppla in temperatursensor och blåtandsdongeln
på BMS innan BMS kopplas in på batteriet, vilka jag tejpade fast med
dubbelhäftande tejp på batteripaketet.
- Pressa fast ringkabelskor, gärna med smältlim
och krympslang, på kablarna på kabelstammen (fem kablar: en svart och fyra röda
kablar), det blir enklare att monteras på resp pol på battericellen som nästa
steg
- Montera kabelskorna (på kabelstammen) på
batteripolerna innan den kopplas in på BMS (enligt skiss nedan)
- Koppla in kontakten på kabelstammen på BMS
- Montera den tjocka blåa kabeln på BMS på minus-polen på första batteriet
- Jag valde att tejpa fast BMS på batteriet med
dubbelhäftande tejp på batteripaketet
- Nu är batteripaketet klart. Minus-pol på batteripaketet är den tjocka svarta kabeln på BMS. Plus-pol på batteripaket är pluspolen på den 4:e battericellen
Batterierna, BMS och solcellsregulatorn monterades i en
IP65-klassad verktygsväska i kraftig plast, inköpt på Clas Ohlson. För att leda
strömmen genom väggarna på väskan använde jag genomgående rostfria M8-bultar
och brickor utanpå teaklister på ut- och insidan av väskan, vilka är limmade
och tätade med sikaflex mellan teak och väska. Batteripaket och BMS sitter fast
med transportcellplast och skummgummiinredningen i väskan och
solcellsregulatorn är limmad på insidan av teaklisten inne i väskan. Det gör
att allt i väskan sitter skyddat för stötar och IP65-klassningen gör att mer
eller mindre är vattentät. Då den är monterad under toften är den ca 15 cm
ovanför durken i jollen är den även skyddad för vatten på durken i gummibåten. Jag
lossade väskan efter första ösregnet och kollade inne i väskan och det var
inget vatten eller fukt i väskan. Väskan med innehåll väger knappt 10 kg och
spänns fast under toften och har varit monterad där hela sommaren. T.o.m. när
vi lyft upp jollen på fördäck, men då laddar ju inte solcellerna (då jollen ligger upp-och-ner på fördäcket). På kablarna
från solcell och elmotor pressade jag fast rörkabelskor, vilka fästs med rostfria
vingmuttrar på de genomgående bultarna på utsidan väskan. Solcellerna på ena
sidan och motorn på andra.
Hur har det fungerat? Motorn behöver 52A vid maxgas, men oftast kör vi på läge ”fyra” av fem lägen framåt och vi har inte kört slut på batteriet någon gång. Solcellen ger max 3.2A, dvs omkring 10-30Ah per dag, vilket gör att batteriet nästan alltid är fulladdat. Det är mycket behändigt med blåtandsgränssnittet av BMS och där ser man alltid status på batteriet. Då batteriet är monterat under toften har vi tom kunnat bogsera jollen med elmotorn monterad på akterspegeln utan att jollen går på rumpan, något som den gjorde med den gamla 2-taktaren. Det är därför mycket enklare och snabbare att använda jollen med snurran nu än tidigare och den är nästan helt ljudlös. Så för att summera det är vi mycket nöjda med den här lösningen. Det enda som kunde varit bättre är att trots att vi valde den starkaste snurran för 12-volt är den lite svag och därigenom långsam, men det har nog vår hund ”lidit” mest av. Den räcker väl till att köra mot vinden i de vindar vi svajankrar, inte över 8 m/s. På maxgas är det enligt effektlagen 12 volt x 52 ampere = 620 watt, vilket motsvarar ca 0.8 - 0.9 hästkrafter. Då de integrerade elsnurrorna drivs med 48 volt är det inte svårt att förstå varför de kan vara kraftigare. Sedan är de här små elsnurrorna inte bara fula med sin höga rigg, det blir även lite jobbigt att styra och gasa med rorkulten så högt upp. I vinter skall jag se om det går att korta riggen med någon decimeter.
Schematiskt kopplingsschema för installationen i den
vattentäta verktygsväskan. Svart är minus-pol och dess kablage. Rött är
plus-pol och dess kablage. |
Prov med solcellen inkopplad. |
Solcellen fastskruvad på den tillsågade plywoodskivan, som
tidigare skruvats och limmats fast ovanpå toften till gummibåten. Väskan sitter
fäst med svarta textilband under toften. |
Här hänger verktygsväskan upphängd under toften i gummibåten. |
Här är plus- och minuspol till motorn anslutna och
fastskruvade med rostfria vingmuttrar. |
Jag sydde även ett fordral till rorkulten, mest för att
undvika att elkablarna hänger och slänger. |
Lithiumbatteri under laddning. Den superhöga riggen på motorn är allt annat än snygg. Kanske att jag skall se om den går att korta av. |
Solcellen får precis plats mellan årorna. Det ser likadant
ut på andra sidan |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar