En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

tisdag 15 november 2022

Montering av manlucka i rostfri dieseltank

Dieseltanken i vår snart 20 år gamla X-382 ”Medströms” har ingen manlucka (inspektionslucka). Det blev väldigt tydligt att bränsletanken aldrig tvättats de sista dagarna på sommarseglingen då motorn började svaja i motorvarv och vid några tillfällen helt stanna. Vilken tur att det inte hände i Tyskland eller på någon liten dansk ö, då hade ett relativt lätt projekt blivit mycket svårt och/eller troligare mycket dyrt. 

Väl förtöjd i hammahamnen började jag planera för att montera en rostfri manlucka från Kronobryggan. https://www.kf-maritim.se/rostfri-manlucka-p-29.html Vi har till den här säsongen börjat använda miljövänligare Ecopar som bränsle och det har en flampunkt på ca 100 grader, 40 grader högre än vanlig diesel så det skulle bli relativt ofarligt att borra ett hål med hålsåg i vår rostfria bränsletank på plats i båten. Monteringsanvisningen  som följde med manluckan var bra. Så här gjorde jag.

  1. Jag började med att lossa tankgivaren och sedan inspektera insidan av tanken med en kamera. Det var rätt mycket skit vid sugrören. Nu var jag säker på varför motorn krånglade.
  2. Nästa steg var att tömma tanken på så mycket Ecopar som möjligt i dunkar. Det gick lätt då jag fick låna en eldriven bränslepump. Mot slutet såg jag att det kom med gråsvarta slemklumpar.
  3. Sedan lyfte jag bort spisen för att såga upp ett hål i skivan under spisen där jag senare skulle såga hål i bränsletanken.
  4. Tejpa upp borrmallen och gör anvisningar för borrhålen med körnare.
  5. Borra 3 mm styrhål och efter det 8 mm hål där pinnbultarna skulle upp igenom. Använd skärolja för att spara och kyla borren. När det var gjort kollade jag att den undre flänsen passade i hålen från ovansidan.
  6. Borra centrumhålet med en 102 mm hålsåg. Har du en rostfri tank, köp en ny hålsåg av bra kvalitet och använd en kraftig borrmaskin som klarar av att köra långsamt. Kyl ofta med skärolja annars tar hålsågen slut innan du är klar. Glöm inte ta bort graderna på kanterna innan du börjar rengöra tanken annars kommer du skära dig på underarmarna.
  7. Jag hade ganska mycket skit i bränsletanken och jag använde billiga bjöjor för att dels suga upp resterna av bränsle och även kunna torka upp skiten med.
  8. Blås rent bränsleledningarna, gärna med tryckluft om du har möjlighet.
  9. Gör rent bränsletanken med lösningsmedel och torka torrt. Låt gärna stå över natten så att allt lösningsmedel dunstat bort.
  10. Fyll på bränslet från dunkarna. Jag köpte ett löst bränslefilter jag monterade till den elektriska bränslepumpen så jag körde all Ecopar genom det filtret i samband med att jag återfyllde tanken. Jag har nog aldrig haft så rent bränsle tidigare.
  11. Montera manluckan, skruva inte fast den för hårt. Var försiktigt när du kränger på den övre gummipackningen så den inte går sönder.
  12. Jag monterade en vit inspektionslucka i plast för att dölja manluckan.
  13. Byt bränslefilter och lufta bränslesystemet.
  14. Starta motorn med ren bränsletank, rena bränsleledningar, rent bränsle och nya filter.

Hål sågat i skivan under spisen. Undre fläns med gummipackning samt lock i rostfritt och den vita inspektionsluckan ligger beredda.


Hålmallen fasttejpad och klar för att markera med körnare var hålen skall borras 


8 mm hål borrade för flänsen.


Kontroll att flänsen passar i hålen


102 mm hålsåg på plats för att såga upp centrumhålet. Kör långsamt och med mycket skärolja, annars blir hålsågen slö

Centrumhålet sågat. Glöm inte att ta bort grader på kanterna (annars kommer du skära dig på underarmarna)


Så här såg blöjorna ut när jag plockade upp dem ur tanken. Det var ännu med skit på den understa bjöjan som inte syns.


Flänsen monterad underifrån med de fastsvetsade pinnbultarna upp genom hålen och den övre packningen är monterad över pinnbultarna. Det är packningen som håller den undre flänsen på plats.


Återfyllning av Ecopar, från den svarta bränsledunken nere till vänster i bilden, till bränsletanken. Jag renade bränslet genom ett extra bränslefilter (det runda uppe till vänster på skivan). Jag har sedan utvecklat det till en portabel "diesel-dialys", se sista bilden


Här är den vita ringen till den vita ispektionsluckan fastskruvad. Jag har även att ett ”handtag” i mitten på den rostfria manluckan för att enkelt kunna lyfta upp den genom öppningen i den vita inspektionsluckan.


Inspektionsluckan på plats


Spisen på plats och den vita inspektionsluckan skymtar under. Det enda som återstår här är att skruva fast den nya gasolslangen som jag passade på att byta när spisen var borttagen.




Vidareutvecklad "diesel-dialys". Dieseln sugs upp ur tanken av en 12-volts bränslepump. Den runda delen till vänster (med den stora blå pilen). Dieseln sugs upp med en slang med ett rör så jag kan komma åt på olika platser i tanken och sugs in i 1:a bränslefiltret (det runda underst till höger), sedan genom bränslepumpen och till sist trycks dieseln genom det 2:a bränslefiltret med vattenavskiljare och ett 10 mikrons bränslefilter (det vita överst till höger). 

Dieseldialys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar