En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 26 januari 2022

Service av S-drev

S-drevet skall ju servas årligen. Det innebär att efter ett år byts endast oljan och det är lätt gjort. 

  • En 17 mm insexhylsa behövs för att kunna skruva ut bottenpluggen. 
  • Jag hänger en liten hink under S-drevet som samlar upp oljan och den såg precis ut som när jag fyllde på ny olja förra året. Hinken fick hänga där en kvart för att det mesta av den gamla oljan skulle rinna ut. 
  • Kolla att O-ringen som tätar mot flänsen på oljepluggen är på plats.
  • Några varv med gängtejp runt gängorna på oljepluggen tätar också mot att havsvatten skall tränga in i S-drevet.
  • Fyll på 3.8 liter 15W-40 motorolja i drevet. Jag har ett dunk där jag markerat 3.8 liter så det inte blir för lite eller för mycket olja i drevet.
  • Sedan torkade jag rent utsidan på S-drevet med avfettning
  • Till sist målning av S-drevet med Jotun Aqualine VK drevfärg. Här sprayar jag tre tunna skickt 
Hinken på plats och den sista oljan droppar ur. 

3.8 liter gammal olja från S-drevet

Under målning med Jotun Aqualine VK drevfärg

Drevet färdigmålat och fyllt med ny olja. Den svarta färgen på skrovet målar jag sedan över med vit bottenfärg när jag målar skrovet


Jag har en likadan till motoroljan då kan man köpa motorolja i 20 litersdunkar, som är billigare per liter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar