En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 1 december 2021

Utvärdering av nya propellern - Bruntons Autoprop

När vi sjösatte Medströms efter motorbytet förra hösten prövade jag om vår gamla Gori 3-bladiga foldingpropeller skulle funka. Det gjorde den inte då motorn inte alls varvade ut. 

Istället valde vi att köpa en 3-bladig flöjlande propeller, en Bruntons Autoprop https://www.bruntonspropellers.com/autoprop. Den enda propellern som justerar stigningen beroende på varvtal och motstånd. Ju högre motorvarv desto lägre stigning. Det är alltså så nära automatväxling man kan komma.

Nedan kommer min subjektiva bedömning efter 1.400 M segling med den. Vi har tagit efter danskarna som säger att man seglar alldeles avsett om de seglar eller kör maskin... http://x-382.blogspot.com/2020/12/bruntons-autoprop.html

  • Propellern är optimerad för riktigt bra prestanda på mellanvarv. I platt vatten och ingen vind har vi följande prestanda:
    •    800 RPM gör vi 2.5 knop
    • 1.000 RPM gör vi 3.0 knop
    • 1.500 RPM gör vi 5.0 knop
    • 2.000 RPM gör vi 6.8 knop
    • 2.100 RPM gör vi 7.1 knop (marschfart)
  • Vi räknar med att kunna belasta motorn med 2.600 RPM (80% av maxvarv) om det skulle blåsa mycket motvind, och tom upp till 2.800 RPM (85% av maxvarv) vid kortare belastningar (typ max 10 minuter ut mot vinden vid ex.v. Kråksundsgap), men vi har faktiskt inte behövt göra det under hela säsongen. Så vi har kört på max 2.100 RPM och då är det mycket tyst i sittbrunnen jämfört med 2.900 RPM som vi körde Yanmaren med för att ha farten i 6.7-6.8 knop. 
  • Med den här propellern varvar motorn ut på ca 3.250 RPM

  • Vi har inte känt några vibrationer under säsongen

  • Den är mycket bra/snabb att bromsa med, ex.v. om man måste köra in i båtplatsen lite snabbare än vanligt (vid kraftig sidvind)

  • Den är något långsammare än en "vanlig" foldingpropeller att växla från back till framåt, efter ha backat ut från båtplatsen. Här måste man ge lite mer gas än man är van vid, men det är något man lär sig hantera ganska snabbt.

  • Den är fantastisk vid motorsegling både om det blåser mycket eller väldigt lite. Och det är självjusteringen av stigningen som gör hela tricket. Speciellt när man börjat segla och vinden lägger sig och focken rullas in och maskinen startas. Då kan man köra motorn på mycket låga varv och ändå ha bra fart i båten. Det hade aldrig gått med Gorin annat än att man hade varit tvungen att backa med storseglet uppe för att kunna motorsegla på "overdriven", något som praktiskt inte görs. Så motorsegling görs i omkring 1.500 RPM.

  • Den har något större motstånd än Gorin vid segling då lagren till varje blad gör att navet är något större, men å andra sidan är Lombardinis S-drev som vi numera har avsevärt mindre så det sammanlagda motståndet av propeller och S-drev är antagligen lika eller t.o.m. mindre jämfört med Yanmars S-drev och Gori 3-bladig propeller. Jag har inte märkt någon skillnad på loggen eller jämfört med kompisars båtar.

  • Jag har kört propellern helt helt obehandlad/omålad den här säsongen. Det var en del havstulpaner på navet och någon enstaka längst in på varje blad, där bladen böjs in till navet. Något som jag blev lite förvånad över då jag inte märkt någon direkt fartminskning mot slutet på säsongen. Jag kommer fortsätta att köra obehandlat, men dyka och rengöra propellern några gånger i juli - oktober, något jag inte gjorde i år.

  • Propellern kräver ett årligt underhåll genom att lagren smörjs med högkvalitativt vattenfast smörjfett. Det är två M5 (eller M4) skruvar som lossas på varje blad (se pilarna i första bildern nedan) och den medföljande smörjnippeln skruvas in i ett av hålen och så trycker man in fett tills det kommer ut ur det andra hålet. Klart. 

  • Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med den här propellern och jag kan verkligen rekommendera den. Vi kan köra i över 7 knop och även kunna prata i sittbrunnen 😁
Så nu är propellern klar för nästa säsong. Fri från havstulpaner, polerad och vaxad samt smörjfett intryckt i lagerbanorna.

Polerad och vaxad. Det är skruvarna vid pilarna som lossas när lagerbanorna skall smörjas med fettspruta

Zinkanoden monteras över hålet i navet efter propellern är monterad på S-drevet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar