En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 1 december 2021

Utvärdering av nya motorn - Lombardini LDW1404 SD

Nu har vi använt vår nya Lombardini LDW1404 SD, jag monterade sent förra hösten, en hel säsong.
http://x-382.blogspot.com/2020/11/motorinstallationen-klar-summering-av.html

Här kommer min högst subjektiva utvärdering.
  • Den startar ALLTID på första trycket på startknappen. Tom efter 4 månaders vinterförvaring.

  • Förvämningen görs automatiskt efter startknappen tryckts in, det är alltså ingen förvämningsknapp eller förvärmningsläge på startnyckeln. Elektroniken sköter det automatiskt: ju kallare motor desto längre förvärmning. Är motorn varmkörd på morgonen och man seglar en 6-8 timmar är motorn fortfarande tillräckligt varm för att starta inom ett par sekunder efter trycket på startknappen. Har den stått ett par dagar på försäsongen förvärmer den i ca 15-20 sekunder innan den startar. Tur att jag visste detta innan första start...

  • 4 cylindrar gör att motorn mer eller mindre är helt vibrationsfri på tomgång och under gång.

  • 4 cylindrar gör också att den "låter gôtt", tycker jag. "Låter som en lastbil" tycker min fru, men den är tystare än den gamla Yanmaren som vi upplevde ha både högre och "hårdare" ljud.

  • Motorn är miljöoptimerad och därigenom strypt från 40 hk till 35 hk. Men 8 hk mer än tidigare och avsevärt högre vridmoment gör att vi har rejält med reservkraft kvar. Vi har faktiskt inte behövt det någon gång under säsongen 2021.

  • I en X-382 är Lombardinin mycket lättservad. Det är enkelt att komma åt och lossa oljefiltret på BB-sidan av motorn. I X-382 är det en stor böjd/svängd motorlucka man lossar inifrån akterhytten och då är det mycket lätt att byta bränslefilter, impeller samt pumpa ut gammal motorolja. S-drevet är även det åtkomligt så att fylla på ny olja där är en barnlek.

  • Det enda som kunde vara lite bättre är LCD-displayen på instrumentpanelen, vilken kunde vara något större och något ljusstarkare. Läsglasögonen måste på för att kunna läsa av motortimmarna. Kylvattentemperaturen visas dock med större siffror så den ser jag bra när jag sitter på SB-sarg och styr vid motorgång, och det är ju den som är viktigast att följa under motorgång.

  • Den ryker och sotar i princip ingenting, Vi har en ljusgrå RIB-gummibåt som oftast är halvt uppdragen på akterspegeln under gång och med Yanmaren fick jag tvätta gummibåten flera gånger varje säsong då avgasröret mynnar ut i mitten på akterspegeln. Nu har jag inte tvättat den någon gång den här säsongen. Det blev tidigare även en sotrand på akterspegeln där vattenlinjen går vid motorgång med Yanmaren, men nu är det ingen sådan sotrand.

  • Så på det stora hela är vi supernöjda med nya motorn och kan verkligen rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar