I år blir det ovanligt lite vinterfix. Följande är planerat:
- Ta bort bottenfärg med tapetlim och kaustiksoda på botten, akter om kölen till S-drevet och vidare till framkant roder. Det har blivit lite för mycket färg där trots att jag målar supertunna skikt med bottenfärg och sedan våtslipar botten varje vinter, men just här är det den värsta och jobbigaste arbetsställningen så det har blivit lite tjockare där över tid.
- Våtslipa skrovet med Abralon 1000-, 2000- och till sist 4000-korn. Jag gjorde det på akterspegeln förra och det höll riktigt bra hela säsongen. Det gick ganska enkelt, enda nersidan är att jag måste ha en vattenslang framme hela tiden för att skölja rent skrovet hela tiden. Det betyder att jag måste ha sjökläder på, grova gummihandskar som är tejpade mot jackärmen. Trots alla tricks att undvika vatten kommer jag bli genomblöt ändå...
- Nuvarande plotter här blivit ljussvagare. Hoppas bara inte det är åldern på mig... Den kommer flyttas till en permanent montering under spray-hooden på SB-sidan och troligen framför avlastarna. Kan vara skönt att ha en plotter i blickfånget när man sitter framför ratten och autopiloten styr. Tack för tipset Sandra och Peter på "Fråga Lundh"
- Ny plotter kommer monteras på rattpiedestalen. Det blev en 12-tums B&G Zeus S, som Alfred Orrbeck på Göteborgs BåtElektriska levererade i oktober https://www.gbgbatel.se/ (och rekommenderade) med C-Maps nyutvecklade kort. Den har en funktion som navigatören på Vestas i Volvo Ocean Race för snart nio år sedan troligen hade gett en årslön för. Den varnar för grund framför båten även om du är så utzoomad att grunden inte visas på plottern
- Sedan lite normalt vinterjobb, som alltid görs
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar