En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 6 juli 2023

Nytt LiFePO4-batteri till ankarspelet i stäven

Det gamla blybatteriet till ankarspelet började vara lite trött av och till under förra säsongen. Ankarspelet förbrukar maximalt 900W och har en 70A automatsäkring mellan batteriet och ankarspelet. Så ett 100Ah-lithiumbatteri med inbyggd BMS, och som klarar kontinuerligt uttag av 100A, köptes på AliExpress. En Victron 18A isolerad DC/DC-laddare monterades mellan startbatteriet och lithiumbatteriet till ankarspelet. DC/DC-laddaren skall se till att litiumbatteriet alltid är fulladdat.

DC/DC-laddaren monterad på aktre skottet i stuven under förpiken. 16 mm2 förtenta kablar från startbatteriet kommer ut genom skottet nedanför och till högen om laddaren. På pluspolen sitter en 60A-säkring (den lilla svarta boxen under laddaren) och en huvudströmbrytare innan den går in i DC/DC-laddaren. Det är 16 mm2 kablar från DC/DC-laddaren till lithiumbatteriet med ytterligare en 60A-säkring på pluskabeln mellan batteri och laddare.

Här är batteriet fastspänt på hyllan i stuven.

Här har jag precis packat upp batteriet när det kom från Kina

Specen på batteriet. Obs endast 9.5 kg för ett 100Ah-batteri


2 kommentarer:

  1. Wow! Very nice Victron Energy use case. You can find all equipment here as well as we can do all type of calculation for you https://yacht-supply24.com/info/brands/victron_energy/

    SvaraRadera
  2. Wow! Very nice use case. You can find all Victron Energy equipment on our web site as well as we can do all type of calculation for you.

    SvaraRadera