Så i höstas beställde jag 8 stycken 240Ah 3.2V LiFePO4-battericeller på AliExpress. Efter parallellkoppling två-och-två och senare seriekoppling blev det ett litiumbatteripaket på 480Ah med en 150A BMS (Battery Management System). Det motsvarar ungefär lika mycket tillgänglig energi som om jag hade haft fyra stycken 250 Ah AGM-batterier med en total vikt på 240 kg. Det nya litiumbatteriet väger knappt 40 kg inklusiven BMS:en.
Batteripaketett fick bra plats i den ena batterilådan under akterkojen. Batterilådan under nedgångstrappan blev befordrad till verktygslådeparkering. Den större verktygsväskan fick plats med några millimeter tillgodo.
Då de gamla AGM-batterierna var monterade ungefär 1.5 meter ifrån varandra kunde jag även klippa bort ganska mycket tjock elkabel. Vår Mastervolt DC/DC-laddare fick även programmeras om till Litium-batterier.
När allt var borta passade jag även på att byta startbatteriet till ett nytt 60Ah AGM-batteri.
Nu har vi testat en helg ute. Med landström inkopplat laddar vår Mastervolt 40A-laddare med 39A tills litiumbatteriet nästan är fulladdat. Vid motorgång laddar var 50A DC/DC-laddaren med 49A tills batteriet är laddat till 99.1% (enligt BMS:en) och då börjar strömstyrkan att minska.
Här håller jag på att tejpa ihop alla celler med dubbelhäftande Gorillatejp och låter tyngen av cellerna hjälpa till att pressa ihop tejpen. Gorillas dubbelhäftande tejp är dessutom superstark. |
Batteriet färdingmoterat med polbryggor och kablar till/från BMS:en. Den röda och runda grejen är blåtandsgränssnittet till BMS:en. |
BMS:en är på 150A och är fasttejpad på utsidan av batteripaketet. De tunna röda kablarna till höger är signalkablarna från BMS:en till resp pluspol på varje battericell. |
Spänningen var 12.98 volt på hela paketet från fabrik i Kina efter jag monterat ihop hela batteripaketet |
Här är hela batteripaketet med tillhörande kopplingsbox monterat och alla kablar pressade med nya rörkabelskor och i rätt längd |
Pluspolen och 25 mm2 förtennad kabel till kopplingsplinten. Jag fick flytta ner anslutningen för annars tog kabeln i undersidan av kojbotten. |
Litiumbatteriet fixerat med transportcellplast runt om och ett spännband. I övre högra hörnet syns en kopplingsbox jag satte på utsidan batterilådan. I kopplingsboxen är det en kopplingsplint där alla "pluskablar" är monterade. |
Locket påskruvat på kopplingsboxen |
Alla dessa kablar kunde klippas bort mellan de två gamla AGM-batterierna |
Mastervolt Mac Plus 12/12-50 DC/DC-laddaren monterad. Aluminiumprofilerna har jag bockat till och limmat mot skrovet och sedan skruvas de fast mha kojbotten. |
Laddning under motorgång |
Laddning med landström |
Skärmdump från blåtandsgränssnittet till BMI:en |
Batterilådan under nedgångstrappan blev över och min stora verktygslåda passade perfekt |
Här är verktygslådan på plats i den gamla batterilådan. Den passar perfekt.
Imponerad, stort jobb som blivit riktigt bra! Lyfter på hatten!
SvaraRaderaTack för det /// Medströms
SvaraRaderaTjena! Vad är fördelen med 3.2v celler istället för en ”färdig” 12v?
SvaraRaderaSnyggt monterat!
Hei! Ser du har montert de nye batteriene der jeg har min varmtvannsbereder. Hvor har du din bereder montert? Mvh Espen S
SvaraRadera