En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 26 mars 2021

Sjösättning

Äntligen dags för sjösättning. Vi blev försenade 2½ vecka pga service av sjösättningskärran och trucken. Bra att de servas och underhålles, men kanske att det kunde göras i december t.o.m. februari då det inte är några upptagningar eller sjösättningar alls :-). Det har ju varit ganska kallt och blåsigt så det gjorde inte så värst mycket.
 
Däremot har jag hunnit med att polera och vaxa ruffsidor och sittbrunn, något som jag brukar göra först när Medströms kommit i sjön. Masten ligger påklädd och klar vid mastkranen så vi hoppas fortfarande kunna segla i påsk.

Motorn startade på första trycket på startknappen, konstigt vore ju annars då den mer eller mindre är sprillans ny. Och så en filosofisk båtfråga: "hur länge är en ny båtmotor ny?" I båtannonser för begagnade båtar står det ju alltid att det är en ny motor om den är bytt, men är den verkligen ny...

Nya Bruntons Autoprop på plats. Den levererades nedfräst en bit in mot drevet då Lombardinis drev är smäckrare än Volvo Pentas eller Yanmars drev

Här skall bara zinkanoden skruvas fast sedan är det klart för sjösättning

Här har zinkanoden skruvats fast 

På väg ut från vinterns "P-plats". Det gäller att hålla tungan i rätt mun, det är ganska trångt åt alla håll

På väg in under sjösättningskranen

Masten ligger "påklädd" och väntar på mastning

Sprayhooden ditsatt

Och kylvatten sprutar ut ur avgasröret



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar