En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

söndag 29 december 2019

Nya tie rods

De befintliga tie-rodden är ett rent helvete att montera och spänna upp. De två första bilderna nedan visar ändbeslaget vilka skall stoppas in i hål i masten efter det att masten är på plats. Och det är jättelätt att tappa in beslaget in i masten. Gör man det är det bara att masta av och plocka ut det innan man kan börja om :-( jag har inte gjort det, men det har varit nära någon gång.

Så mina nya tie-rods är som följer:
  1. Jag satte en öglemutter på vantskruven (M10) och skruvade ihop det så mycket det gick, så att öglan kom så nära däcket som möjligt.
  2. M10 öglemuttrar ersatte de befintliga M10-bultarna i mastfoten.
  3. Sedan splitsade jag två tampar i ren dyneema med en ögla i ena änden och en RF-kaus i den andra, som kommer att vara själva tieroden, som skall hindra att däcket lyfts upp när fallen tightas åt. 
  4. Jag kommer troligen låta dyneematamparna gå på insidan masten och då måste jag borra upp hål i nederkanten av masten där jag plockar ut dyneemaänden med kausen. Det gör jag för att slippa sy ett nytt "fordral" till masten. 
  5. Sedan tar jag en tunnare lina som jag trär genom kausen och öglemuttern i mastfoten omkring 6-8 gånger. Då blir det tillräcklig utväxling för att tighta åt tie-rodden på varje sida. På bilderna är de monterade och upp-tightade för att splitsarna skall sätta sig ordentligt innan vårens påmastning. 
Insidan av beslaget till tie-rodden

Utsidan inklusive bulten till vantskruven. Bultändan skall sedan skruvas fast i vantskruven utan att tappa in hela "paketet" in i masten

M10 öglemuttrar fästa i vanskruvarna till tie-rodden. Efter bilden är tagen har jag skruvat ihop vantskruven med öglemuttern så mycket som det går

M10 öglemuttrar ersatte befintliga M10-bultar i mastfoten och tierodden fästtaglad och uppspänd för att hinna "sätta" sig till våren

Kablarna som går till mastfoten - tre stycken - är mina åskledare i 16 mm2 kabel från förstag, akterstag, mantåg och faktiskt även vanten (kanske lite överkurs då röstjärnen är fästa i balksystemet). Men om vi skulle få ett direktträff av en blixt så hoppas jag att det gör att blixtenergin jordas ut genom kölen och inte genom tiotusentals små hål genom skrovet under vattenlinjen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar