En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 15 februari 2019

Solcell på luckgaraget


I samband med att luckgaraget var loss och nya N2K-kablar drogs upp till insidan instrumentpanelen i luckgaraget passade jag på att montera en 50W solcell på luckgaraget och dra 2x4 mm2 förtent kabel till den 10A MPPT-solcellsregulator jag redan har.

Så nu har jag en 50W solcell på luckgaraget, en 25W solcell på en vridbar konsol på radarstolpen samt en 50W lös solcell jag plockar fram när vi ligger i naturhamn. Nu tror jag att jag kommer vara självförsörjande med ström större delen av tiden. Definitivt när vi ligger i naturhamn och slår av de flesta förbrukarna förutom kylskåpet.

50W solcell fast monterad på luckgaraget
25W solcell fast monterad på vridbar konsol på radarantenn

50W lös vikbar solcell som tas fram när vi ligger i naturhamn

10A MPPT-regulator som alla solcellerna är kopplade till. det är precis på håret att den räcker...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar