En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

måndag 3 december 2018

B&G för tredje gången gillt


Kommunikationen av information internt i vårt befintliga B&G h1000 navigationssystem och externt med NMEA0183 stämplade ut helt och hållet någon gång i höstas. Alla instrumenten startade upp men visade ingen information/data på displayerna (djup, fart, vind & kurs m.m.) inte heller gick autopiloten att styra med autopilotskontrollern. Allt blev stendött samtidigt. Efter felsökning förstod vi att det inte fanns något annat att göra än att installera helt nytt.

Vi funderade ett tag på att byta till Raymarine i70S, men efter knappt 20-års problemfritt användande (jag har ex.v. inte bytt en enda B&G-givare någonsin) av B&G - om vi inte räknar in den här totala kraschen - blir det B&G för "tredje gången gillt". I Arconan hade vi ett B&G Network system, som bara gick och gick. 

Så nu skrotas hela B&G h1000 systemet till förmån för ett nytt B&G Triton2 system bestående av:
  • 6 x Triton2 displayer: fyra i instrumentpanelen, en på rattpiedestalen och en vid navbordet
  • 2 x Triton2 autopilotkontroller: en på rattpedestalen och en vid ruffnedgången, jag har knyckt idén från Blur3
  • NAC-3 Autopilot Computer att styra befintlig  Lecomble & Schmitt R2 hydraulisk drivenhet  
  • B&G givare:
  • NMEA2000 kommunikation med alla B&G-enheter och befintlig Lowrance HDS-9 Touch plotter och G3-radar inklusive alla N2K-kablar och kopplingar
Jag har redan börjat montera bort instrument och displayer. Kvar att demontera är kompassgivare, kursdator och autopilotskontrollen. Jag hoppas verkligen att de gamla B&G Fastnetkablarna kan fungera som dragkablar i befintliga kabelrör och att N2K-kablarna får plats i de relativt trånga rören. Till felsökning, design av systemet och hjälp med monteringen har jag Alfred Orrbeck på Göteborgs Båtelektriska AB http://www.gbgbatel.se/  som jag verkligen kan rekommendera :-)

Preliminär placering av enheter inne i Medströms


Definitiv placering ute. En autopilotkontroll på rattpiedestalen och en vid ruffnedgången, idén till den senare placeringen lånade jag från Blur3 http://www.blur.se/2018/02/26/j-111-blur%c2%b3-bg-h5000-installation/ 


N2K-nätverket, återstår att mäta längderna på varje N2K-kabel

Befintligt B&G h1000 system i Medströms...
... när det fungerade

Displayer demonterade

Displayer och interfaceboxar demonterade

Arcona 355:an "Medströms"
https://x-382.blogspot.com/2013/10/gamla-medstroms.html

Hade ett B&G Network system som...

... fungerade hur bra som helst



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar