En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

måndag 19 november 2018

Tömd och täckt

Bra timing i år. "Medströms" blev både tömd och täckt när det fortfarande var ovanligt milt. Nu verkar vädret bli mer normalt med frost på nätterna och 3-5 grader varmt på dagen.


Jag är så himla nöjd att jag deltidpensionerat min stora Press & Son täckställning och den 12 x 8 meter stora och tunga PVC-presseningen. Det tar en hel dag att montera upp plockepinn-mekanot till ställning och sedan måste jag ha hjälp nästa dag att lyfta den ihopvikta presseningen från däcket upp på takåsen då det är ett stort paket som är riktigt tungt. Nu täcker jag hela båten på ca 3 timmar och det är avsevärt mindre vindfång, som är extra bra då jag står med masten kvar på "Medströms


Stöttorna säkrade med kraftiga spännband. Det är alldeles för många som inte säkrar upp stöttorna. Tom båtar som står med masten på på vintern struntar i det.

Enkel täckning från akterstaget fram till kicken i masten och presseningen är formsydd och slutar ca 10-15 cm från relingslistem och binds med tjock gummikord relativt tätt för att kunna fjädra lite i vinden.

Täckning sett från sidan. Det är bara teak i sittnrunnen och då räcker den här täckningen, som även skyddar däcksluckor och ventiler i ruffen

Täckningen på plats :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar