Radarstolpen i kolfiber börjar bli klar. En sista kontrollmätning på plats på akterspegeln innan jag kan börja lacka den och alla beslag samt konsoler jag gjort 8-10 gånger. Får se hur mycket jag hinner med innan sjösättning. Kolfiberröret, som jag köpt här (fast det har blivit 15 USD dyrare)
https://www.aliexpress.com/item/Free-shiping-50mm-x-47mm-x-2000mmm-High-Quality-3K-Carbon-Fiber-Fabric-Wound-Tube/32384187643.html?spm=2114.13010608.0.0.nPv4RV är 2 meter långt, diametern är 50 mm och med godstjocklek på 1.5 mm. Övriga beslag har jag gjort själv av epoxy och kolfiber - både 3K-väv och UD-fibrer - samt teak som är lamellimmat med epoxy och med kolfiber- och glasfiberväv mellan varje lager teak. Hela röret med beslag väger drygt 1.5 kg.
|
2000 mm långt kolfiberrör, diameter 50 x 47 mm |
|
Toppbeslag för radarradomen i kolfiber. På den lilla "armen" som sticker ut, nere till vänster, skall VHF-antennen till AIS:en monteras. Ovanpå radarradomen skall ankarlanternan limmas fast och under toppbeslaget skall även en IP68-klassad LED-spotlight monteras som kommer lysa upp sittbrunn och ankarsegel när vi ligger ankrade. |
|
Närbild på toppbeslaget |
|
Jag har gjort två likada beslag där solcellen skall monteras, så den går att vrida runt radarstolpen |
|
Beslag för att montera stolpen i överkanten av akterpushpiten. Mellanrummet mellan det två kolfiberplattorna är knappt 25 mm, vilket innebär att de sitter i lite spänn kring pushpitröret. |
|
Det undre beslaget som skall kortas av vid utsågningen till vänster. Det är längre då akterpushpiten lutar akterut. |
|
Hållare till akterlanternan, vilken skall monteras högt upp på kolfiberröret, ovanför solcellen. Då kommer lanternan drygt 2.5 meter upp från vattenytan och nationsflaggan kommer aldrig kunna skymma akterlanternan. |
|
1560 gram för hela paketet. Radomen väger 7.4 kg så hela installationen blir 9 kg. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar