Nu är allt jobb inne i Medströms klart för vintern:
- Motorluckan/salongstrappan är omlackad inklusive bättring av ett par ställen där det tidigare – innan vi köpte Medströms – droppat vatten under längre tid. Nästa gång jag lackar om motorluckan skall jag ta hem dem och sprutlacka den i förrådet. Något som inte gick nu då jag inte fick upp luckan då täckställningen var i vägen
- Jag har även avslutat sista delen i projektet ”blixtskydd” av Medströms. Nu är alla vant, akter- och förstag samt mantåg jordade med 16 mm2 kablar till kölen
- Sjövattenfilter monterat på kylvattnet till motorn
- Durkarna i salongen är fastskruvade efter rengöring och dammsugning under, oj vad mycket smuts och sand man drar in i båten när man seglar i Danmark och Tyskland
Vi har de senaste åren förenklat vintersäsongen genom att låta alla dynor och även en del pilotböcker vara kvar i Medströms:
- Alla dynor ställs på högkant i förpiken
- Fuktigheten minskas med tre stycken hemmagjorda ”mega/maxitorrbollar” av vägsalt, durkslag och hink, dvs kalciumklorid som enklast och billigast köps i 25 kg säck på Granngården för under 150 SEK och det räcker för mig ca 10 år
- Alla ventiler är stängda
- En liten kompressoravfuktare och två 500W oljeelement, vilka är igång när jag jobbar i båten på vintern
- Det är sällan över 60% relativ fuktighet inne båten - aldrig över 70%
- Jag har även en burk med ”Hygienic Sanitator” i förpiken, vilket är en naturlig mögelhämmare baserad på ”tee-tree olja”
Nästa vecka blir det skidåkning och höghöjdsträning i Hochgurgl, som ligger 2000 möh med skidåkning upp till 3100 möh i Österrike, skall bli kanonroligt. När vi kommer hem är det redan mars och då blir Medströms bottenmålad så fort vädret tillåter. Sedan cabbas hon av innan polering och vaxning.
Målsättningen är att sjösätta i slutet på mars.
500W oljeelement, liten avfuktare och en av mina hemmagjorda "Mega-maxitorrbollar" |
Vi har tre stycken sådana här stora "Mega-maxitorrbollar" gjorda av kalciumklorid |
Dynor på högkant i förpiken |
Naturlig mögelhämmare |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar