En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 11 november 2020

Instrumentpanelen monterad i sittbrunnen

Lombardinis instrumentpanel i sittbrunnen är mindre än den gamla Yanmar diton.  Jag tillverkade en platta i kolfiber som väl täckte hålet för den gamla panelen, I den limmade jag fast panelen med Sikaflex och monterade en extra temperaturdisplay, som skall visa temperaturen på avgaskröken. Dvs där kylvattnet blandas med avgaserna. Blir det stopp för kylvattnet stiger temperaturen här blixtsnabbt och då kan vi stänga av motorn direkt för att undvika överhetning av motorn. Någon som är extra viktigt då topplocket till Lombardinin är gjuten i aluminium.

Gamla instrumentpanelen till Yanmar och tre extra displayer under (spänning, temperatur vid avgaskrök och timräknare) samt skydd i rökfärgat plexiglas

Ny panel i kolfiber., som var större än hålet efter den gamla instrumentpanelen till Yanmar. I den lilla digitala displayen i underkant av varvräknaren visas kylvattentemperatur, laddspänning och timräknare. Till höger temperaturdisplayen, som visar temperaturen vid avgaskröken. Jag har även bockat till ett nytt skydd ovanför och utanför instrumentpanelen i klart plexiglas då det gamla i rökfärgat plexi var mycket svår att se igenom. Hur tänkte man här på X-Yachts?

Kylvattentemeraturen är just nu 69 grader och temperaturen vid avgaskröken är drygt 40 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar