En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

måndag 27 mars 2017

Senare sjösättning

Jag brukar polera propellern kvällen före sjösättning. Det är ungefär samma förväntningar som att koka och griljera julskinkan på kvällen före julafton.


I onsdags när jag skulle polera propellern ramlade det ut en skrynklig silikongummibussning ut ur propellern. Jag har inget minne alls att jag sett att den var trasig när jag lossade propellern i höstas. Den här bussningen skall minska belastningen genom att ta upp krafter när man växlar från "back" till "fram" och det är en förbrukningsvara som bör bytas med några års mellanrum.


Sleipner hade på hyllan så nytt datum för sjösättning var måndag 27 mars men då den försvann någonstans på vägen mellan Strömstad och Göteborg blir sjösättningen på tisdag 28 mars. Två veckor senare än vanligt. Så kan det gå.


Jag skall nog även beställa ytterligare en sån här bussning så jag har en när det är dags att byta. Så jag kan fortsätta att polera propellern kvällen före sjösättning...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar