En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 27 april 2016

Kungsbacka Gran Fondo



I söndags var det dags för “Gran Fondo Kungsbackahttp://granfondo.lvg.nu/, ett 137 km långt motionslopp på cykel med drygt 100 deltagare. Söndagen började intressant då det låg 5 cm snö på garageuppfarten. Och det snöade ymnigt när jag körde ner till Fjärås Bräcka tidigt på morgonen. Sedan var det väldigt omväxlande väder, om man är optimistisk, eller kanske mer sanningsenligt, riktigt skitväder. Det var inte varmare än 5-6 grader och det var omväxlande snöfall, sol, regn, en stormvindby och två rejäla hagelskurar samt ännu mer regn under drygt 4 timmars cykling. Efter två punkteringar bröt vi vid den andra varvningen vid Fjärås Kyrka när vi fick reda på att maten i bamba som serverades efter cyklingen kanske skulle vara slut när vi kom i mål. Så det blev ”bara” 110 km cykling i riktigt backig terräng. Det enda vi kan skryta med resultatmässigt är nog att vi troligen var de sista att bryta. Enligt min Polar GPS/Pulsklocka gjorde jag slut på drygt 4000 kCal under drygt 4 timmars cykling.


Och vad har det här med segling att göra:
  1. Jag valde ett motionslopp på cykel före att segla en hel helg med Medströms – vi var dock på Vinga mellan fredag och lördag och fick en riktigt fin fredagkväll och lördag FM tillsammans med fyra andra segelbåtar.
  2. Jag har bra cykelkläder från namnkunniga tillverkare, vilka borde benchmarka med ex.v. Musto – eller så borde Musto tillverka bra vattentäta cykelkläder med bra andasfunktionalitet (de har ju börjat tillverka ridkläder, så varför inte). När vi slutade cykla var alla mina kläder genomvåta både utifrån av regn, snö och hagel samt inifrån av svett.
110 km cykeltur söder och runt Lygnern väst om Fjärås enligt min Polar GPS/pulsklocka




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar