En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 20 april 2016

B&G h 1000 3FD display på Ebay

Efter flera års letande på Ebay, hittade jag till slut en B&G h1000 3FD display i USA. Tur att jag jobbar på ett internationellt företag så den ligger numera hemma hos min kollega i Seattle och kommer hem i slutet på maj.

Displayen kommer monteras på masten och har 3 displayer med 25 mm höga siffror som repeterar all tänkbar information från mitt övriga B&G h1000-system samt den integrerade GPS-plottern. Och är "plug'n'play" bara att koppla in med en sladd i systemet. Bara är väl en liten sanning med viss modifikation - det inte finns någor "bara" på båtar - då det skall dras en kabel från under diskbänken, in i masten och ut ur masten mellan bom- och kickinfästningen. Och säker något mer...

Annonsbilden från Ebay

Klipp från B&G h1000 broschyr

6 kommentarer:

  1. Hoppas du har bra brillor. Ser lite liten ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte så värst dyr. Fotot är väl så där, men alla "pixlar" i LCD-displayen verkar ju vara hela och det är nog det viktigaste.

      Radera
  2. Den syns alldeles utmärkt från sittbrunnen, iallafall i min first 31.7. Jag har däremot inte lyckats förstå hur man slår av och på bakgrundsbelysningen. Jag har en 3FD-knapp under de övriga instrumenten för att bestämma vad som skall visas på mastdisplayen.
    Hoppas du får den att fungera.

    SvaraRadera
  3. Kanon, tack för inputen. Får se om jag hinner få dit den innan sommarsemestern. Annars får det bli ett vinterjobb.

    SvaraRadera
  4. Jag var tvungen att läsa lite om det igår och det ser faktiskt inte ut som om man behöver 3fd-knappen för att styra displayerna. Enligt den här guiden kan man gå in och styra displayerna från de andra instrumenten: http://www.aandtinstruments.com/bandg/h1000_3fd_instal.pdf

    SvaraRadera
  5. Gott, då stämmer det med vad jag trodde också. Jag fick lite "skrämselhicka" när jag läste "3FD-knapp"...

    SvaraRadera