En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

tisdag 30 september 2014

Ny X igen - den här gången i kolfiber

Nu har jag beställt ännu en ny X. Den här gången helt i kolfiber. Tyvärr är det ingen ny X-Yacht, inte heller en ny bil som det var förra gången, utan en ny ”cyclo-cross” cykel från engelska Planet-X med ram och gaffel i kolfiber.

Jag har dock en fundering kring priset på cykeln som faktiskt har en anknytning till segelbåtar. En ny ratt i kolfiber kostar ~60.000 SEK till Medströms, en dito i glasfiber ~20.000 SEK. Den här cykeln kostar lite drygt 11.000 SEK inkl frakt från England och dubbla uppsättningar däck/slang och lite slitagereservdelar. Varför är då rattarna så dyra? En orsak är naturligtvis volymerna. Men det kan inte vara hela anledningen, utan köpkraften hos kunderna borde spela in också, dvs rattarna är så dyra de kan vara.

Hur-som-helst, det skall bli riktigt kul med en ny cykel. Redan nu vet jag att den 9 maj nästa år blir det garanterat ingen segling. Utan imorgon den 1:a oktober öppnar anmälningen till Göteborggirot till vilken jag kommer anmäla mig till ”Landsvägsgirot” över 70 km som nästa år är just den 9 maj. http://goteborgsgirot.expressen.se/


Planet-X Cyclo-Cross i kolfiber

Bana Göteborgsgirot

Gammal X och ny X (kolla regskylten)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar