En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 8 november 2013

Avmastning 6 november 2013


I år mastade vi av i samma hamn som Medströms skall stå på land i. Naturligtvis regnade det, men det var ovanligt varmt och blåste inte.

Mastkranen där är ca 50 cm kortare än masten, vilket gör att risken att skada framför allt vindgivaren är minimerad. Istället knäckte jag till TV-antennen när jag skulle hoppa över mantåget och få med mig masttoppen, så kan det gå… Vi lånade ett fantastiskt beslag av Mats W som passade fint i likrännan så vi säkrade med en tamp när beslaget var uppe vid andra spridaren – tack för lånet, jag lånar gärna det beslaget fler gånger!!!

Att ha rod i vant och stag är ju finfint när man seglar men en liten pina på vintersäsongen. Jag fick ett tips av Sören i Danmark att använda rörisolering av polyetenskumplast. Jag fick plats med alla vant och akterstaget i ett rör med invändig diameter på 28 mm (kostade 24.90 SEK/2meter på Biltema) som sedan snörptes åt med buntband. Kanonidé – tack för tipset Sören. Sedan använde jag två taljor för att kunna hissa upp paketet med mast, förstag och rod upp i maststället, jag fixade det själv. Lyfta hela det paketet utan taljor hade krävt minst fem, gärna sex gubbar, som säkert hade haft ont i ryggen en vecka efteråt…

Rod "paketerat" i rörisolering. Spridarbeslagen insvepta i paketfolie och silvertejp.


Hela paketet insvept med paketfolie och silvertejp ungefär varje halvannan meter



Två taljor användes för att hissa upp hela paketet



Här ligger hela paketet på plats insvept i en 18 meter lång kondom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar