En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

måndag 26 augusti 2024

Sommartur 2024

Sommarens tur började en 4-5 dagar senare än vi tänkt oss pga mycket hård sydlig vind uppblandat med regn. Inte speciellt bra när vi tänkt oss att gå söderut.

På söndag före midsommar orkade vi inte vänta längre och gick till Vrångö där vi hoppades kunna lägga loss för att gå till Anholt nästa dag. Så blev det inte, men väl till Varberg. Det blev en ganska jobbig segling med vind som var precis under vår gräns när det gäller bidevindsegling utomskärs både map vindstyrka och relativ vindvinkel. Snabbt gick det dock och Penny blev sjösjuk och när vi märkte det höll hon på att käka upp sin frukost en gång till...

Vi hade Polen som mål och vi har ett stående mål att ligga i nya hamnar. Polen kom vi till, men det blev tyvärr inga nya hamnar i år. Hamnar vi besökte var:
  • Vrångö. Hit gick vi mer eller mindre endast för att få en 45-60 minuter kortare segling nästa dag då vi inte seglat så långt med Penny tidigare. Endast gått till Laesö.
  • Varberg. Skumpig tur. Gott o gästplatser.
  • Torekov. Tur att vi var här före midsommar, det var inte så värst mycket gästbåtar och ännu färre stockholmare på plats. En av de dyraste hamnarna under hela sommaren.
  • Gilleleje. Här har butiksdöden delvis slagit till inne i stan, massor av "TILL LEJE" i nedstängda butiker. Trist.
  • Hornbaek. Här firade vi (svensk) midsommar med danska vänner och var på väg att även hinna med att fira St Hans, men när vinden mojnade något och det var skön medströms i Öresund la vi loss sent på eftermiddagen och fick en fantastisk segling genom Sundet.
  • Dragör. Kom sent och la loss tidigt nästa morgon. Här var det mycket tyska gästbåtar om troligen var på väg norrut.
  • Klintholm på Mön. Fin segling och kom fram tidigt så vi fick en bra plats. Här låg det båtar i tredubbla led på kvällen.
  • Vitte på Hiddensee, väster om Rügen. Upp jättetidigt då det kan vara trångt i Vitte. Maskingång och massor av lediga platser när vi kom. Det var det inte på kvällen.
  • Stralsund. Här hyrde vi en bil och körde till Berlin och sov en natt. Feststämning i Berlin då fotbolls-EM var i gång och Tyskland var fortfarande kvar i turneringen.
  • Greifswald. Här har vi varit en gång tidigare för 22 år sedan. Nu blir det nog inte fler besök här. Vi valde att lägga oss på utsidan av den manuella klappbron strax innan utloppet i Östersjön efter promenad i Greifswald. Här var det dock mycket trevligt.
  • Wolgast i Peenestrom. Här höll de på att förbereda 900-årsfirandet av hamnen i Wolgast. Hissnande att hamnen var knappt 500 år när Gustav II Adolf grundade Göteborg och drygt 500 år när samma Gustav II Adolf erövrade Wolgast två gånger i det 30-åriga kriget.
  • Ueckermünde. Inte lika mycket revirstrider mellan hägrar som när vi var här tidigare.
  • Świnoujście. Här träffade vi svenska vänner kul. Första gången vi var i Świnoujście var hamnavgiften en dryg tredjedel av hamnavgiften i Stralsund. Nu var det dyrare...
  • Lauterbach på Rügen. Låg i marinan, nästa gång blir det nog stadskajen. Hade tänkt åka Rasender Roland (smalspårigt tåg med ånglok) till Binz, men då vi gjort det tidigare och det var goa vindar får det vänta till nått annat år.
  • Stralsund. Nu var det mycket fler gästgåtar än för att par veckor sedan.
  • Barhöft. En dryg timma närmare Warnemünde. En gammal DDR-patrullbåtshamn som har en ganska hög mysighetsfaktor.
  • Warnemünde. Go segling. Här träffade vi fler svenska vänner. Kul och supertrevligt. Samtidigt pågick Warnemünde Woche.
  • Kühlungsborn. Hit gick vi egentligen bara för att det var hit vi kunde segla. Nu var hamnavgiften relativs sett mycket lägre än sist vi var här. Men det var ett jävla liv på kvällen till kl 2 på morgonen. Livemusik till höger om oss och DJ-musik till vänster.
  • Heiligenhafen. Här träffade vi fler svenska vänner, igen. Kul och supertrevligt.
  • Orth. Här ångrade vi oss att vi inte stannade längre.
  • Marstal på Aerö. Här köpte vi ett kilo levande tångräkor av en fiskare. Fantastiskt gott. Knipsade av huvudet och sedan åt man stjärten/hälen med skal och allt.
  • Svendborg på Fyn. Dyr hamnavgift, men då tvätt- och torktumlare ingår i hamnavgiften blev det hux-flux relativt billig t då tvättkorgen var full.
  • Kerteminde. Nu var hamnen färdigbyggd. Som vanligt högt tryck på båtplatser här.
  • Korshamn på Fyns Hoved. Köpte tre humrar på tillsammans lite drygt 2 kg. Mums.
  • Endelave. Här köpte vi riktigt goda potatisar.
  • Tunö. Här var inte potatisarna lika goda som vanligt.
  • Grenå. Riktigt bra hamn tycker vi.
  • Anholt. Perfekt avslutning på sommarseglingen. Ganska mycket båt, men inte värre än att det var OK. Fick med oss 4 kilo småkräftor som kokades när vi kom hem
Sommarturen inritad på det danska planeringskort - där alla danska gästhamnar in markerade - som finns i de flesta danska gästhamnar
Den här farkosten låg på kajen där vi förtöjde när vi väntade på broöppning in till Stralsund
Regnbåge vid Fyns Hoved

De tre humrarna vi köpte på Fyns Hoved.

Warnemünde Woche i full swing

Moldavisk merlot och ett sött rödvid från Bulgarien. Bägge supergoda.

Långsides i Świnoujście

Resterna av en järnvägsbro över till Usedom. Byggdes på 30-talet och det var över den här bron som allt kol gick till kolkraftverket i Peenemünde där nazisterna tillverkade flytande syre som var bränsle till V2-raketerna

Kolkraftverket i Peenemünde. Konstigt ställe att ha ett pariserhjul på. Finns väl inte speciellt mycket att fira och festa kring Peenemünde?

En Stjerneskud till väster och en "Svensk", dvs friterade fiskfiléer på ett rågbröd på en restaurang i Gilleleje