En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

onsdag 12 december 2018

Rena julafton för "Medströms"


Nu har all “hårdvara” från B&G kommit, en lite för tidig julklapp… Men många hårda paket blev det. Kolla speciellt in den nyutvecklade vindgivaren WS320, som är trådlös med blåtandsteknik och inbyggd solcell. Batteriet skall hålla för 14-dagars sändning av vinddata i totalt mörker, och då jag inte tänkt segla norr om polcirkeln på vintern är det endast ett akademiskt problem. Batteriet skall hålla 3-5 år, så jag byter efter tre år då vi använder Medströms mycket. Prestandan är likadan som den nya vindgivaren med tråd WS310, bägger har en uppdateringsfrekvens av AWA och AWS på 5 Hz. En del N2K-kablar saknas, men de får tas löpande under själva monteringen, som görs av Alfred Orrbeck på Göteborgs Båtelektriska AB http://www.gbgbatel.se/ 

Trådlösa vindgivaren överst i högen

 
6 x Triton2 displayer & 2 x Triton2 autopilotkontroller

2 kommentarer:

  1. Några frågor då jag övervägt ett triton2-system en tid:

    1. Vilken loggivare blev det? Som jag läst så verkar det fortsättningsvis som om Nexus, nuvarande Garmin 43mm är den bästa? Och att Airmar ST800 kanske inte ger bra resultat i låga farter?
    2. Hur bra är kalibrerings- och beräkningsmöjligheterna utan en H5000 CPU? Räcker det till för allt utom det allra sista eller kommer man att sakna nåt väsentligt om man är van med NX2 och server?
    3. Behövs faktiskt 6 displayer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan,

      Det blev en B&G DST800 kombinerad logg-, lod- & tempgivare. Med största sannolikhet samma som Airmar ST800, trots att det stod SIMRAD på kartongen. Jag kan nog leva med lite sämre prestanda i låga farten :-) Funderade faktiskt inte på att ta en N2K-kompatibel givare från någon annan tillverkare, kanske skulle jag gjort det. Men det är för sent för det nu...

      Vet faktiskt inte hur kalibreringsmöjligheterna är jämfört med Silva/Garmin NX2. Jag har haft B&G de senaste 20 åren... Jag antar dock att en h5000 CPU ger med möjligheter men till en högre prislapp. Jag antar också att möjligheterna till kalibrering är bättre på ett Triton2-system än mitt gamla B&G h1000-system som jag var supernöjd med innan det kraschade.

      Tja, om sex displayer behövs? Jag vill ha fyra i instrumentpanelen i luckgaraget, en vid/på rattpiedestalen och en vid navbordet. Om du behöver tre, fyra, fem eller t.o.m. sex displayer kan nog bara du svara på.

      Sedan har två Triton2 AP-kontroller blivit en Triton2 AP-kontroll på rattpiedestalen och en trådlös fjärrkontroll.

      Högt & fort /// Patrik

      Radera