En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 2 mars 2018

Två stycken 200Ah AGM batterier

När jag kom hem från jobbet igår stod två stycken nya 200Ah AGM-batterier och väntade på att bli inlyfta i förrådet. De väger 47 kg styck, och det är naturligtvis en illröd flagga för framtida diskbråck. Att ens tänka tanken att de skall lyftas upp i båten när den står på land kommer jag inte göra, de skall naturligtvis monteras efter sjösättning. De kommer ersätta 2 stycken 180Ah SMF-blysyra batterier. Skall bli intressant att se hur mycket längre AGM-batterier håller.
Jag köpte batterierna här: https://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/norrack/2-st-norrack-dual-purpose-agm-12-v-200-ah.html

2 kommentarer:

  1. Kanske dax för en lite modernare lösning som inte sliter så på kroppen? Varför inte tvås stycken LiFePo4 90Ah 'a 12 kg istället? Mindre risk för diskbråck och en snabbare båt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallåj Johan
      Har naturligtvis funderat på lithiumbatterier, men vill att de skall bli billigare och också utprovade lite mer. Har haft rätt så mycket att göra med lithiumbatterier till fordonindustrin och om det är krånliga regler för att transportera och lagra vanliga traditionella batterier är det ingenting mot att hantera lithiumbatterier... Så nästa batteribyte blir troligen ett tekniklyft också.
      Högt & fort /// Patrik

      Radera