En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 7 december 2017

Flytvästarna servade på en SXK träff

Igår var jag på en träff på SXK Västkustkretsen där jag lärde mig att serva våra uppbåsbara Spinlock flytvästar. En mycket bra och informativ träff. Bobbinerna hade gått ut så nu är de bytta och daterade till 2021. Bägge gascylindrarna vägde 1 gram mer än vad som stod instansat på dem så de behövde vi inte byta.


Jag har dragit mig lite för att göra det här själv - därav att bobbinerna behövdes bytas - dels tycker jag att instruktionerna är skrivna för folk som redan vet hur de skall göra samt att jag har funderat på konsekvenserna om jag skulle göra fel. Nu vet jag precis hur jag skall göra.

Flytvästarna ar legat uppblåsta i 24 timmar för att vara säker på att de är täta

Ny bobbin - det svarta röret till vänster - är den som gör att västen blåses upp automatiskt on/när man ramlar i sjön samt en ny plastskena under gascylindern som håller den bättre på plats och minskar brytkrafter vid ventilen, den gråa delen i mitten

Ny bobbin på den här västen också och svart skena under gascylindern


Lampa med batteri, den brandgula lilla fyrkanten på golvet

Cilla ville vara med när jag började att släppa ut lyften för att packa om flytvästarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar