En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

lördag 11 februari 2017

GPS-navigatorns utveckling från början på 90-talet

Vi köpte vår första navigator 1991. Det var en Philips "AP-Navigator Basic" för Decca-systemet. Om jag kommer ihåg rätt tror jag att den kostade 6.000 SEK, att jämföras med 6.495 SEK för en "B&G Vulcan 7" på tillbud idag. Eller ännu bättre 4.995 för en "Simrad GO7 XSE". Allt var inte bättre förr. AP-navigatorn kunde hantera en waypoint åt gången och den hade inget minne. Så det var att mäta med bestick i sjökortet och sedan knappa in latitud och longitud för varje ny waypoint.


Omkring 1997 köpte vi en pytteliten "Garmin 40", som kördes parallellt med AP-navigatorn i något år innan Decca-systemet stängdes ner 1999.


När vi bytte båt vid millenieskiftet flyttade även PC:n in på navigationsbordet, på vilken vi till en början körde "Ozi-explorer", "Det levande sjökortet" och de CD:na som följde med de tyska båtsportkorten från NV-förlag. Mot slutet körde vi Tsunami från Transas och det var riktigt bar. Det blev även en Raymarine 435 plotter som monterades bredvid avlastarna på rufftaket.


Nuvarande Medströms blev vi med år 2010. Nu är vi inne på tredje plottern på rattpiedestalen och en differentiel GPS vid navbordet, vilken är integrerad med AIS, VHF och PC. På PC:n kör jag "Open-CPN" med C-map kort (från 2011) över hela världen samt en Ipad med Navionics kort över hela Europa.


Så när jag satt och fyllde återvinningskassarna med ALLA mina gamla båttidningar så roade jag mig med att riva ut artiklar och tester av GPS:er när det stod nämnt på omslaget. Den första artikeln är från 1992. Jag hittade även en artikel om att man ett tag var rädd att millenieskiftet skulle stöka till det för GPS-mottagare. Sista artikeln hade rubriken "Navigation till lågpris" och handlar om hur läspaddan har tagit plats som navigationshjälpmedel. Och jag har säkert missat en del artiklar om utveckling och tester av GPS:er.


Mycket nöje :-)
Philips AP-Basic navigator kostade omkring 6.000 SEK och kunde hantera en waypoint åt gången och var helt dement, dvs den hade inget minne för flera waypoints
Garmin 40


4.995 SEK för en 7-tumsplotter - allt var inte bättre förr





Segling 3-2004

Praktisk Båtägare nov-2008


På Kryss & Till Rors 6-1992

På Kryss & Till Rors 6-1992

På Kryss & Till Rors 5-1995

På Kryss & Till Rors 5-1995

På Kryss & Till Rors 5-1995

På Kryss & Till Rors 5-1995

Segling 8-1995

Segling 8-1995

Segling 8-1995



På Kryss & Till Rors 5-1999


Båtnytt 13-2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar