En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

torsdag 17 november 2016

Upptagning 16 november - i år med centrumlyft

Upptagningen i år gick ännu enklare och snabbare än förra året. Orsak till det var att vi i år lyfte Medströms med centrumlyftet för första gången. För att möjliggöra det använde jag:
  • Schackel, godkänd för 8.5 ton
  • 2.5 meters blått sling, godkänt för 8 ton
  • 2 meters brandgult sling, godkänt för 10 ton
  • All lyftutrusting var från Certex och med minst 7 gånger säkerhetsmarginal
  • 10-tons slinget gick mellan bägge gafflarna på trucken ner genom 8-tons slinget som var fäst i kölstålkonstruktionen med schackeln
  • X-382 är lite baktung - i förhållande till centrumlyftet i kölen - och för att motverka det hade jag 5 stycken dunkar fyllda med vatten (ca 100 liter) på fördäck - över ankarboxluckan - och ankarkättingen kvar i ankarboxen, vilket gjorde att hon lyftes helt vågrätt.
Händer något under semestern kan vi numera enkelt lyfta Medströms en mobilkran eller tillräckligt stor lastbil och då behöver jag bara använda schackeln och det blå 8 tons slinget och masten kan vara kvar.



Här har Medströms precis lyfts upp

Brunt slem. Jag bröt bottenfärgen med lite svart för att få en grå. Till nästa år skall jag se om det finns grön bottenfärg jag kan bryta till :-)


Det brandgula slinget är ett 2 meter långt 10-tons och det blå är ett 2.5 meter långt 8-tons, bägge från Certex


Fem 25 liters dunkar fyllda med ungefär 20 liter/styck och ankarkättingen ligger kvar i ankarboxen behövdes för att Medströms skulle hänga i våg . Hade det blå slinget varit tre meter långt hade truckens gafflar fått plats ovanför bommen. Nu blev jag tvungen att hissa upp bommen för att gafflarna skulle kunna få plats under bommen.

Nästan fulla vattendunkar, motsvarar ca 100 kg ovanför ankarboxen. De får stå där tills sjösättningen är avklarad i vår.




2 kommentarer:

  1. Hej och God Jul, spännande med centrumlyft, hur får du fast det hela i kölkonstruktionen? Har du några bilder vore det intressant att få se.

    Med vänlig hälsning, Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå,
      Alla nyare X-båtar är förberedda för centrumlyft då det är 1) ett hål för en stor schackel i en av de tvärgående stålbalkarna och 2) hål i rufftak och luckgarage. Tyvärr borde balken och hålet vara 1-2 decimeter längre akterut för att få "medströms" att lyftas i våg. Därav de fem dunkarna på fördäck. Jag skall försöka komma ihåg att ta några bilder på hur det ser ut.

      På Arcona 355:an vi hade tidigare var det samma sak. Fäst här satt det en gigantisk bygel mellan de två kölbultarna som var längst akerut. Även här fick jag ha dunkar på fördäck för att hon skulle lyftas i våg. Här fick jag dock loda från bygeln och själv ta upp ett hål i rufftak och innertak. Här har jag tyvärr inga bilder.

      En idé är väl att kolla vilken draghållfasthet kölbultarna på Diva 38:an har och sedan om det finns plats gänga på en lyftgodkänd öglemutter på en eller två kölbultar och lyfta där. Kanske också kolla med Bernt Lindqvist ifall han tror att hon kommer kunna lyftas i kölbultarna och vilken för att kunna lyftas i våg. Eller om han har några idéer på hur man kan få till ett centrumlyft på en Diva 38. Det är verkligen att rekommendera.

      Lycka till /// Patrik

      Radera