En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

söndag 13 september 2015

Extra storfall

Vi har inte haft dubbla storfall tidigare, men när storfallet lossnade under semestern och storseglet rasade ner och fallet hängde och slängde ungefär 7 meter över däck insåg jag att det kanske inte är så dumt trots allt.


Det blev ett 8 mm fall tillbaka till en Rutgersonavlastare på rufftaket. Naturligtvis splitsade jag i en hake. Fallet är tillräckligt långt så det går att kroka direkt i akterspegeln på RIB-jollen när den ligger mot akterspegeln och hissa upp jollen på badbryggan samt gör det mycket enkelt att hissa ankarseglet när vi ligger på svaj. Det är fäst i däcket vid SB-röstjärn när det inte används.


Nästan hela batteriet av avlastare på BB-sidan är till storseglet, från vänster till höger: extra storfall, genua 2-fall (dubblerar som spinnakerbomslift), ordinarie storfall (storfallet är utväxlat 2:1 och det som syns här är en 8 mm tamp som i sin tur är isplitsad i ca 30 meter svindyr 10 mm Liros Racer), cunningham, uthal samt kick.



Ny Rutgerson avlastare längst till vänster. Tur att det är en aluminiumplatta inplatsad under avlastarna så det var bara att borra 2 st 5 mm hål och sedan byta borr mot en M6-gängtapp.

Jag var tvungen att fästa ett kindblock ovanpå raden av brytblock. Här gängade jag två st M5 hål.

Det räckte med ett litet kullagrat block som låg i verktygsväskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar