Bytte till nya zinkanoder på Gori-propellern i helgen. Tur att de räcker två säsonger då de är på gränsen till svindyra. Jag har ännu inte hittat någon som gör kopior på Goris originalanoder.
Jag här även högglanspolerat propellern. Det var endast en handfull havstulpaner på varje propellerblad vid upptagningen i höstas så det fungerar OK. Jag har även funderat på att förkoppra hela propellern, men är lite osäker på om neoprenbussingen och "bakelit-hylsan" inne i propellern verkligen gör att propellerbladen och navet är 100% galvaniskt åtskilda. Är de inte det gör kopparn ingen nytta då zinkanoderna sitter på navet. Jag skall försöka komma ihåg att ta med mig multimetern när jag sätter dit propellern inför sjösättningen så jag kan mäta resistansen över blad och nav.
I en av insexbultarna till de större zinkanoderna var ingen insex alls, de var helt släta på huvudet. Undrar hur det gick till? Tur att jag hade de gamla kvar.
|
Blank propeller med nya anoder |
|
I det vänstra bladet syns jag, men det är lite som Spegelhuset på Liseberg... |
|
Gammal insexskruv att fästa zinkanod till vänster och den - en av fyra - nya utan "insexhål" till höger |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar