En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

tisdag 10 september 2019

Semester i österled

Midsommarafton och äntligen dags för efterlängtad 8 veckors semester, som i år skulle gå i österled. Vi la loss från hemmahamnen vid 7-tiden på morgonen. Så midsommarafton skulle firas i ”Medströms” motströms uppför Göta Älv, något vi aldrig gjort tidigare. Det var inte många båtar på Göta Älv, vi hade dansk Bavaria bakom oss ett tag och mötte sammanlagt omkring 5 fritidsbåtar och inte något handelsfartyg under hela vägen upp till Trollhättan.

Vi rullade ut focken och motorseglade in i Göteborgs hamninlopp. Det är alltid spännande att se Göteborg från det här perspektivet, speciellt då jag aldrig åkt Paddan någon gång under de 50 åren jag bott i Göteborg. Det pågår många och stora byggnadsarbeten längs och bredvid älven och bl.a. fundamenten för den nya Hisingsbron öster om Götaälvbron höll på att gjutas.Första bron att ropa upp var just Götaälvbron för att tala om att vi går genom mittspannet då sidospannen är stängda för genomfart och sikten genom/under bron är begränsad. Strax efter var det dags för Marieholmsbron, där vi fick vänta en kvart innan den öppnade. Vid Jordfallsbron i Kungälv var det bara en kortare väntetid.

Sedan blev det dags för två haverier. Det första och lite allvarligare var att det började pipa och varna från instrumenten att det inte var någon roderlägesreferens, dvs autopiloten slutade fungera samtidigt som "Medströms" började svänga åt babord. Prövade att stänga av och sätta på hela - sprillans nya - B&G-systemet igen, men det var samma sak. Segla till Finland utan autopilot var kanske inte vad som stod högst på listan. Nästa haveri som inte var lika allvarligt var att båtshaken fastnade i den ingjutna stegen i slussen vid Lilla Edet. Den gick inte att lossa och satt fast stenhårt. Hoppas någon annan kunde få loss den utan att förstöra den och att den då kommer till användning.

Väl förtöjda inne i gästhamnen i Lilla Edet rastades Cilla och jag kollade på autopiloten. Det visade sig att drivenheten hade lossnat från kvadranten på hjärtstocken. Det var en saxpinne som skjuvats av efter 15 års användning och då lossnade hela paketet från roderkvadranten. Det gick inte att dra ut den trasiga saxpinnen, då den kilat fast sig stenhårt i hålet. Det var bara att handstyra upp till slussarna i Trollhättan samtidigt som vi funderade på hur skall det här gå.
När vi körde in i första slussen i Trollhättan började det hällregna och det var inte läge eller tid att dra på sig sjökläderna. Och väl uppe efter fyra slussar och genomblöta slutade regnet och solen kom fram. Vi la oss i den lilla gästhamnen ovanför slussarna i Trollhättan och fick en riktigt fin kväll. Det är riktigt kul att se de tre olika slusslederna i Trollhättan. Den första började byggas redan 1795 och stod klar 1800. Nästa slussled var klar 1844. Den tredje slussleden är den som används idag var klar 1916. Fantastiska byggnadsverk.
På förmiddagen gick vi till Vänersborg och la oss på utsidan alla slussar och broar vid stadskajen och var nu i Vänern, Sveriges största sjö och Europas tredje största. Vi valde att ligga kvar då det blåste NO 12 m/s med byar upp till 16 m/s ute på Vänern, då skall man inte ut på Dalbosjön. Så det blev en dryg halv layday i Vänersborg, som var nästan helt död. Det var nästan som om stan neutronbombats, med det var midsommardagen så det kanske spelade in. Jag fick i alla fall tid till att noggrannare kolla på autopiloten och efter ha lyft ut allt ur bänkkistan så kunde jag komma ner i den supertrånga bänkkistan där jag samsades med ”dräneringshinken” till gasolflaskorna. Jag kunde till slut med en syl och hammare faktiskt slå ut den avbrutna saxpinnen. Jag hade en bricka som passade precis på fästtappen så nu sitter autopiloten med en bricka ovanpå den nya saxpinnen, så nu borde det hålla i 25 år då det inte var någon bricka tidigare. Autopiloten funkade också som den skulle efter det – gôtt. Då var inte semesterplanerna om Helsingfors down the drain.
Till morgonen hade vinden lagt sig helt, så det blev maskingång i 35 M till Spiken där det var ganska lite båtar men massor av vattenskotrar som buskörde lite för mycket. Vi hann med en långpromenad till Läckö Slott på eftermiddagen, och där låg det bara 3 segelbåtar och någon enstaka snurrebåt i gästhamnen.
Vi fyllde diesel på morgonen, då vi var osäkra på om det fanns en sjömack i Sjötorp. Ingen vind nu heller. Vi checkade in i Göta Kanal vid 2-tiden på EM och började slussa uppåt. Vi var ensamma i alla slussar så det gick fort och kom till Töreboda samma dag. Förra gången vi gick kanalen den vägen tog det en hel dag mellan Sjötorp till Töreboda.
Nästa morgon hängde vi på låset, dvs låg vid broarna 8:50 och sedan körde vi mer eller mindre hela dagen och rastade Cilla när vi väntade vid broarna eller vid slussarna. När vi kom till Motala där vi tänkt ligga över natten såg vi att slussen var öppen. Så vi körde in i den kvart i 6 och det var kanske inte riktigt meningen. Hur som helst, slussvärdarna lät oss komma in i Östgötadelen av Göta Kanal och t.o.m. förbi järnvägsbron i Motala trots att klockan nu var efter kl 18, så vi kunde ligga för natten i Motala Verkstad. Mysigt, och det blev en kvällspromenad till slusstrappan i Borenshult.
Sedan fastnade vi ovanför Borenhults slusstrappa då bron inte gick att öppna. Det var problem med en microbrytare, men ett kraftigt järnspett och en envis engelsman löste det. Men vi missade nedslussningen i Bergs Slusstrappa med en dryg halvtimma och fick ligga i gästhamnen där över natten.
Vi kom till Söderköping redan på tidiga eftermiddagen nästa dag och la oss där då vi skulle till apoteket. Nästa FM slussade vi ut i Östersjön i Mem och vi fortsatte till Snedskär strax norr om Arkösund. Snedskär är Bråvikens Segelsällskaps uthamn, mycket inkluderande och välkomnande så det blev en mycket trevlig kväll med gemensam grillning utanför klubbhuset. Vi fick massor av tips för Åland och Åbolandsskärgård av Roffe och Eva, som seglat där sedan 80-talet. Tack för de tipsen.
Vi hade funderingar på att svajankra vid Ringsön på vägen upp mot Stockholm, men när vi var på väg förbi Stendörren och såg att SXK-bojen var ledig la vi om kursen för att köra in i den smala öppningen. Lite för snävt visade det sig då vi körde upp på en sluttande häll under vattnet. Ingen smäll eller dunk utan hux flux satt vi fast uppe på stenen och kom inte loss. Det var två stora motorbåtar som körde in i lagunen utan att erbjuda hjälp. Det fick vi istället av en annan motorbåt som såg när vi fastnade. Det var bara lite spackel som lossnat under kölen visade sig när jag dök ner för att kolla. Så kan det gå…
Nästa dag bjöd på superfin segelvind så vi passade på att göra två dagsetapper på samma dag. Först till Nynäshamn där vi köpte rökt fisk och luftade Cilla sedan ända upp till Bullandö Marina på Värmdö öster om Stockholm. Vi låg tre nätter på Bullandö så att barn och barnbarn kunde hälsa på en dag för bad och grill. Nästa dag tog vi bussen till Gustavsberg för storhandling och avmaskning av Cilla hos veterinären, något som måste göras 1-5 dagar innan ankomst till Åland eller Finland.
Sedan blev det en gô segeltur upp genom mellanskärgården till Furusund där vi tankade diesel innan vi fortsatte mot Arholma. På väg mot Arholma började vi se blixtar i sydväst och efter en stund kunde vi även höra knallarna. Vi gick in i viken på Lidön mellan Kapellskär och Arholma där vi ankrade mitt i viken tillsammans med några fler seglare. Åskan gick som tur väster om oss, men inte regnet. Oj, vad det regnade. Väl vid Arholma blev svajankring så vi rodde in med Cilla och fick oss en fin promenad där vi bl.a. gick in i kapellet.
NV 4-6 m/s och det blev en riktigt fin segling över Ålands Hav till Mariehamn på dagen två veckor efter det att vi la loss i Göteborg. Där låg vi två nätter då det var en kuling nästa dag innan vi fortsatte till Rödhamn. Rödhamn är en av de trevligaste hamnarna i Åland och är Åländska Segelsällskapets uthamn. Nu fanns det färskvatten på bryggorna, något som inte fanns för 12 år sedan. Kan det vara EU som delfinansierat?
Nästa stopp blev Sottunga och det trevligaste där var att en båt från grannbryggan i hemmahamnen i Göteborg la till en halvtimma efter oss. It’s a small world. Hamnen är bra, men inte så mycket mer. Sedan fortsatte vi till Korpoström och det kom en rejäl störtskur 10 minuter innan vi skulle lägga till, men det klarnade upp efter en timma. Trevligt ställe och trevlig restaurang.
Vi hade tänkt stanna i Kasnäs, men det var så bra vind att vi fortsatte mot Hangö, lite p.g.a. den fina seglingsvinden men kanske mer att hinna fram till Helsingfors innan helgen. Kasnäs såg från sjön ut att vara en bra hamn, men inte så värst mycket mer. Så det blev en lång dag på sjön innan vi var framme i Hangö. Hangöregattan var precis avslutad och vi mötte ganska många ”arbetsbåtar” och skärgårdsjeepar (typ Targa) med en eller flera tävlingsbåtar på släp. Väl framme i Hangö brydde vi oss inte om att en se om det fanns platser i gästhamnen på fastlandet utan vi la oss i ”Östersjö Port” marinan belägen på några öar i hamninloppet och som har en turbåt/färja – eller förbindelsebåt, som det heter på finlandssvenska – som går till fastlandet, vilken ingår i hamnavgiften. Här drabbades vi av den dyraste hamnavgiften på hela semestern 44€, men det var riktigt fint. Trevlig bastu där utsikten från damernas var fantastisk enligt uppgift.
Till morgonen var den fina vinden utbytt till bleke och maskingång i den inre ”gröna” farleden. Vi såg en mäktig havsörn som satt på en kummel bara 50 meter från farleden. I nyare finska och åländska sjökort har de "grönmarkerat" en del farleder i sjökortet. Där skall det vara synavstånd (utan kikare) mellan sjömärken, minst 4 meter djupt och inga broar eller elledningar. Ungefär hälften av sjömärkena är enslinjer och nästan andra hälften är kardinalmärken så det är förhållandevis lättnavigerat. Vi var ganska ensamma i den inre leden då det var solsken och ingen vind, men vi ville gärna se den och hade planer för den yttre på vägen tillbaka. Vi hade blivit tipsade om Barösund av flera finnar och några tyskar, men tyvärr la vi oss på utsidan bryggan då vi var osäkra på djupet på insidan och när vi väl fick reda på hur mycket vatten det var så var det försent. Det var nämligen en sjömack och 5 knops hastighetsbegränsning som började precis vid bryggan. Så det var oändligt antal snurrebåtar som tankade och alla båtar gick 50 meter längre än de borde innan de slog av farten till 5 knop. Inalles en skvalpig EM och kväll, men det slutade på kvällen. Bra marina och en trevlig restaurang, där vi tänkte äta, men en busslast med turister och en sjuk kock gjorde att det var långa väntetider på mat som de var bussiga att upplysa oss om innan vi satt oss till bords.
Upp kl 6 för att tanka på sjömacken och sedan segling mot Helsingfors. Solsken, men superkallt. Jag hade på mig lika mycket kläder som när vi seglade till Laesö-Österby i påskas. Hur skall det här bli tänkte jag som hade 4 par shorts i garderoben… Väl framme i Helsingfors hoppades vi kunna lägga till i Sveaborg. En av världens största försvarsanläggningar som ligger i hamninloppet till Helsingfors, ungefär som Nya Älvsborgs Fästning i Göteborg fast mycket större. Byggnadsarbetena började 1748 och är Sveriges genom tiderna dyraste försvarsprojekt. Sedan 1991 är Sveaborg på UNESCOS världsarvlista. Det tog oss tre veckor att från det att vi la loss i hemmahamnen tills vi låg förtöjda på Sveaborg. Då vi var tidiga fick vi en ”bästeplats” långsides på insidan den lilla flytbryggan som var den enda gästbryggan. Det är endast plats för omkring 30-35 gästbåtar. Idag bor det ca 850 människor på öarna där Sveaborg ligger och även finska Sjökrigsskolan ligger här. Det finns även en torrdocka som af Chapman konstruerade på 1700-talet som fortfarande är i drift, coolt. Och ett militärhistoriskt museum. Hela anläggningen är ungefär lika stor som Marstrandsön fast fördelat på flera mindre öar. Om ni skall till Helsingfors skall ni inte missa Sveaborg.
Vi har varit i Helsingfors båda två några gånger i jobbet, men egentligen inte sett nått mer än flygplatsen, hotellet och konferensrum. Så nästa dag blev en layday och nu var det mycket varmare. Vi tog Helsingfors motsvarighet till Älvsnabben in till Salutorget i stan (10-15 minuters resa) för rejäl sightseeing. Där vi bl.a. hann med de tre stora kyrkorna: Tempelplatsens kyrka (den i berget), Helsingfors domkyrka (den vita) och Uspenskijkatedralen (den röda med guldkupoler), saluhallen, lite window-shopping, en trevlig lunch på en uteservering och torghandeln på Salutorget. Presidentens Slott ligger vid Salutorget, men det var inga synliga vakter så presidenten kanske hade sommarsemester. Vi var tillbaka på Sveaborg på tidiga kvällen trötta och med ömma fötter… Vi funderade ett tag på om vi skulle ligga en dag till, men vi var snabbt överens om att lämna Helsingfors och börja segla sakta hemåt.
Så vi la loss och tog den yttre farleden till Gölisnäs, en uthamn vi blivit tipsade om av en X-382 seglare från Esbo. Tack för det tipset. Vi hade nog inte vågat gå dit om vi inte fått det tipset. Det var mycket blått på sjökortet, eller egentligen det var bara blått. I Gölisnäs var det den billigaste hamnavgiften under semestern, 3€ för elen vad var det kostade. Fina stigar i skogen och vi hittade lite blåbär.
Ett annat ställe vi blivit tipsade om var Jussarö i yttre havsbandet. Fin hamn, men vidöppen mot väster. Det var en gammal gruvö med gamla dagbrott från 1800-talet och även en hel gruva från modern tid (1961 – 1967) där mer eller mindre allt fanns kvar: bostadshus, kontorsfastigheter, industribyggnader mm. Lite spökstad över det. Det var som sista gubben släckte lamporna och låste dörrarna till kontoret på en fredag och sedan kom ingen tillbaka till jobbet efter helgen någon gång 1967. Och en riktigt trevlig promenad runt nästan hela ön.
Sedan blev det Hangö igen, men nu var vi mycket tidigare och nu fick vi plats i gästhamnen på fastlandet. Bredvid oss kom det senare en fin gammal R10 (10m-jakt) från trettiotalet utan motor och la sig bredvid oss. Vi trodde att det skulle vara ännu dyrare än ute på ”Östersjö Porten”, men här kostade det 32€. Promenad in till stan för att handla, och Hangö visade sig vara mycket mindre stad än vi trodde. Bastun i gästhamnen var på taket till restaurangen och hamnkontoret med fin utsikt över hamnen och var supertrevlig.
Nästa dag skulle det inte blåsa alls, men det gjorde det, SO 7-14 m/s i mer eller mindre plattläns med flera gippar i farleden. Den redan nämnda R10:an la loss strax före oss och seglade samma väg som oss. De fick en slänggipp i 12 m/s och som tur var hade de en halvmodern aluminiumrigg. Att riggen inte havererade var nog endast att check- och backstagens infästningar höll för belastningen när storseglet fastande där i slänggippen och båten skar upp åt fel håll i ca 150 meter innan de fått ordning på back- och checkstagen på rätt sida. Nära ögat var det där. Någon timma senare la vi till i Rosala som var en mysig liten hamn.
Nu var siktet inställt på Jurmo och vi hade förstått att det inte är en jättedjup hamn så vi la loss tidigt och det blev maskingång i 0-2 m/s medvind. Tur att vi var tidiga. Vi fick en bra plats med några decimeter vatten under kölen och efter oss strömmade det in båtar. Det var båtar som fick vända då det blev fullt. Solsken och varmt gjorde att vi låg här ännu en dag. Supertrevligt och en av höjdpunkterna på semestern. På 1500-talet var det inte lika trevligt, då Gustav Vasa beordrade att alla innevånare på Jurmo skulle dödas. Idag är det några i rakt nedstigande led till soldaterna som utförde ordern som bor kvar på Jurmo. Hela Jurmo är en del av en rullstensås från senaste istiden som ligger över havsytan. Det får ni inte missa.
Efter Jurmo blev det (finska) Utö. Finnarna benämner ön som ”bara” Utö och istället benämns Utö i Stockholms skärgård som ”Svenska Utö”. Bra och skyddad hamn, men inget vatten på bryggan och vatten kostade 1€ för 10 liter vid handelsboden. Dyraste färskvattnet i Finland då de avsaltar havsvattnet. Stor del av ön var militärområde, trots att militären lämnat ön. Det fanns ingen allmän badplats och all mark var privat så vi fick tipset att gå ut och bada på militärens bryggor trots att det var riktigt stora skyltar som sa NO-NO. Efter Estoniakatastrofen 1994 så landade räddningshelikoptrarna på Utö för att tanka och även lämna av överlevande.
Både Jurmo och Utö ligger i absoluta yttersta havsbandet och härifrån är det ca 145 M till norra spetsen på Fårö vid Gotland och ca 420 M till Polska östersjökusten. Nu hade vi haft ett stabilt och mäktigt högtryck sedan Helsingfors med riktigt varmt och ingen vind så det blev maskingång igen och nu började vi ana algblomning i vattnet. Nu till Kökar, fast den här gången till Sandvik på norra delen. Långpromenad till S:t Anna Kyrka och ruinen av det gamla Franciskanerklostret från 1400-talet.
Nu började vi känna att vi snart är färdiga med Åland och Finland för den här gången och vi valde att gå direkt till Rödhamn igen nästa dag. Där träffade vi en svensk/åländsk X-362 och fick fina tips över naturhamnar i Stockholms skärgård. Tack för de tipsen, de hade vi stor nytta av den kommande veckan. Vi kom iväg vid 4-tiden på EM när vinden äntligen vred som utlovat. Vi kunde segla en ungefärlig tredjedel av sträckan till Arholma, resten motorseglade vi för att inte komma fram allt för sent. Svajade igen, men nu blev det bara en kort kvällstur med Cilla innan vi började summera Åland och Finland. Några observationer:
  • Skärgården är superstor, tänk er en virtuell rektangel med hörnen i Göteborg, Strömstad, Sandefjord och Skagen och fyll den med öar så stort är Åland och Åboland ihop på ett ungefär.
  • Det får till följd att finnar och ålänningar vaknar vid 9-10-tiden och tar det lugnt på FM då de vet att det ALLTID finns plats för dem oavsett när de kommer till en gästhamn eller naturhamn (Jurmo undantaget). Ungefär som det var i Sverige på 70-talet...
  • Nästan alla finnar och ålänningar har förtöjningstampar med ryckdämpare och stora karbinhakar som fästs i ringarna på bryggorna (det är inga som använder fånglinor som går tillbaka till båten), medan vi svenskar verkar som vi förtöjer med elsladden...
  • Det är långt mellan affärerna i Åbolands- och Ålands skärgård så det gäller att planera inköpen av mat.
  • Fyll färskvatten när du kan - alltså inte när det behövs - gäller delvis diesel också (speciellt när det är högtryck och ingen vind).
  • Trots att det finns något som liknar allemansrätt i Åland och Finland är det ganska mycket mark som är privat och där är det NO-NO att vara blev vi påminda om vid några tillfällen.
  • Det blåa på både pappers- och elektroniska sjökort är från 10 meters djup och det är bara 6- och 3-meters kurvor i det blåa och det är inte olika blå nyanser, så läsglasögonen var på näsan hela tiden.
Väl tillbaka i Sverige började vi med att gå till Furusund för att tanka och handla. Tanka gick fint, men någon affär fanns inte längre på Furusund. ”Tre vägfärjor bort”, var svaret när vi frågade var affären fanns. Så med fulla vatten- och dieseltankar fortsatte vi mot Finnhamn/Paradiset. På vägen blev vi överfallna av en svärm gigantiska bromsar som bet riktigt styggt. En stund innan vi var framme så slamrade det till från motorrummet och det började dessutom låta ”ihåligt” från avgasröret. Jag öppnade motorluckan och såg att generatorremmen hade ”delaminerat” och gjort att remmen till kylvattenpumpen hade hoppat av sina remskivor. Någon sekund senare gick generatorremmen helt av. Snabbt av med motorn och vi började driva och snabbt lossa på vattenpumpen och kränga tillbaka kilremmen på remskivorna till vattenpumpen. Det gick snabbt trots att allt var runt 80-90 grader varmt. Sedan kunde vi starta och köra utan laddning. Väl framme i Finnhamn/Paradiset låg det ca 70 båtar och vi la oss på svaj.  Snabb tur med Cilla i land när jag bytte kylvatten- och generatorsremmen. Tur att jag hade i reserv. Här fanns det en liten handelsbod ca 3 km bort så det blev en bra promenad med Cilla innan middagen.
Nu siktade vi in oss på Bullandö igen för att dels köpa nya remmar på varvet men framför allt träffa barn och barnbarn igen så det blev en riktigt bra dag där i värmen. Senare på kvällen fortsatte vi till Granvik, SXK Stockholmskrets uthamn där vi fick sista SXK-bojen. Urmysigt, och jag förstår verkligen varför SXK Västkustkretsen vill ha något liknande.
Nu var det varmt, varmt och varmt. Vi gick till Jungfruskär och svajade och badade och låg över natten innan vi fortsatte mot Landsort. Det var något längre bort än vi trott (vi hade inte kollat innan) och vi kom fram lite för sent. Det var fullt när vi kom fram men hamnkaptenen sa att vi kunde ligga på väntebojen tillsammans med några andra båtar i väntan på att några dagliggare skulle gå. Vi fick inte plats, synd. Så vi gick till Fifång som var Södertälje Båtsällskaps uthamn. Här blev vi två nätter och här var det mer eller mindre ingen algblomning då algerna blåste ut ur viken.
På Fifång blev vi rekommenderade att gå till Broken, som var Nyköpings Segelsällskaps klubbholme. Trevligt, men jag antar att det är ännu bättre när man har småbarn ombord på båten. Fin promenad dock.
Efter Broken blev det ett kort stopp i Arkösund för att fylla vatten och handla lite mat innan vi fortsatte till Snedskär och Bråvikens Segelsällskaps klubbholme igen. Lika trevligt som när vi kom ut i Östersjön efter midsommar.
Det var fin segling nästan hela vägen till Stegeborg, där vi gjorde ett stopp för att tanka diesel innan vi gick in i Göta Kanal och fortsatte till Söderköping. Bägge tvättmaskinerna var lediga så vi startade två tvättmaskiner innan det blev stadspromenad. På morgonen efter körde vi ytterligare två maskiner och åt en lunchpizza på torget när tvätten torkade, så när vi lämnade Söderköping vid 2-tiden var allt rentvättat ombord.
Vi kom hela vägen till Norsholm, men det var precis på ett bananskal då vi hann genom gamla E4-bron vid Norsholm 1 minut över kl 6 på kvällen. Vi kom vi ut i Roxen vid ca halvtio-tiden nästa morgon så det var inte många minuters väntan på järnvägsbron i Norsholm. Lite vind rätt i näsan på Roxen gjorde att det blev maskingång i 15 M över Roxen innan vi var framme vid Bergs Slusstrappa. Här fick vi vänta en dryg timma innan vi kunde börja slussa uppåt i de sju slussarna. Bredvid oss slussade en dansk Scanmar 33:a och han hade inte en fender på sidan mot oss. När jag sa till honom att du får nog ta fram lite fler fendrar och även fendra av mot oss så svarade han ”Jej har kun bare fendrarna på andre siden”. Slussvärden sa att han kommer inte vidare utan att köpa några fler fendrar i gästhamnen ovanför slusstrappan. Vi fortsatte till Ljungsbro-Malfors där vi låg över natten och tog även en promenad till AB Svenska Chokladfabriken (Cloetta fabriken) i Ljungsbro och köpte lite ”Romerska bågar”, ”Center”, ”Plopp” & ”Gelehallon” för att fylla på godisförrådet.Vi stannade i Motala trots att vi nog hade hunnit ta oss till typ Forsvik, istället fick vi en fin EM med en stadspromenad i värmen. Motala verkar leva mer än ex.v. Vänersborg. En rolig sak, då det var en knapp vecka kvar tills det allmänna kräftfisket i Vättern blev tillåtet, var en kinesisk familj som varit på Biltema och köpt flera kräftmjärdar som tjuvfiskade kräftor helt för öppen ridå och gick runt i hamnen och kastade ut sina mjärdar till höger och vänster.
Upp tidigt för att försöka planera in broöppningen i Karlsborg kl 9:00 vilken vi missade. Så vi kom in i Västgötadelen av Göta Kanal 9:30 och fortsatte till Hajstorp där vi blev tvungna att sluta slussa redan halvfem-tiden. Kasst tyckte vi då vi gärna hade velat fortsätta en bit till. Hade dock sällskap av en trevlig Svensk-Amerikansk familj som bodde i Florida och hade segelbåten på Rosätra Varv på vintern och sedan seglade 4-5 veckor om året i Sverige innan de flög hem igen.
I Lyrestad kom yngsta sonen och flickvän och följde med ombord på Medströms till Sjötorp.
Några observationer på Göta Kanal och det var 4:e och 5:e gången vi gick hela vägen:
  • Det var få båtar när vi gick från Sjötorp – Mem veckan efter midsommar. Vi slussade ensamma i alla slussar utom nerför i slusstrapporna i Borenshult och Berg. Så det tog knappt 3½ dag att gå från Sjötorp till Mem.
  • Renoveringen av Göta Kanal var riktigt fin, speciellt på Östgöta delen.
  • Trots renoveringar och muddring av kanalen så körde vi på stenar vid två tillfällen vid ”hoppilandbryggan” där gasten hoppar iland med fånglinorna inför slussning uppåt.
  • Vid ett tillfälle kunde vi inte lägga till vid en väntebrygga då det var för grunt och fick istället cirkla i kanalen i omkring en halvtimma innan ”vår” bro öppnades.
  • Det var fler båtar i kanalen när vi gick tillbaka från Mem – Sjötorp i början på augusti, men nu var det istället väldigt få slussvärdar i arbete. Något som skapade onödig väntetid då slussvärdarna fick ta sin bil eller cykel och cykla mellan slussarna. Detta under något som Göta Kanal definierar som högsäsong – inte bra.
Vi slussade ut i Vänern på eftermiddagen och maskinerade i ingen vind till Spiken, där det var mycket fler båtar än vi trodde men lika många vattenskotrar som vi trodde (dvs jättemånga). Antagligen är det billigt att använda slipen i Spiken för att sjösätta alla dess vattenskotrar.
Tidig morgon och la loss vid halvsju-tiden för att förhoppningsvis komma ända till Trollhättans Gästhamn ovanför slussarna. Tur att vi kom iväg tidigt då vi hade den svaga vinden rätt i näsan och när vi kom fram till Vänersborg började det blåsa allt mer. Det gick ganska smidigt genom alla broar och slussen vid Brinkebergskulle i Vänersborg trots att de är superdåliga på att svara när man ropar på kanal 9. ”Dalbobron, Dalbobron Medströms på kanal 9” kan man ropa hur många gånger som helst utan att få något svar. Sedan när vi kom fram till Dalbobron ensamma började det blinka rött och vitt, vilket betyder att de observerat oss och kommer öppna inom kort. Samma sak vid de andra broarna och slussen i Brinkebergskulle mellan Vänersborg och Trollhättan. När sedan en turbåt eller handelsbåt ropar upp slussarna eller broarna svarar de direkt.
När vi skulle slussa in i de 4 slussarna vid Trollhättan och där man också betalar slussavgiften eller visar att man har betalat i förväg blev det programuppdatering av min mobil där kvittot fanns så det var bara att pynta ut med 1.000 SEK och behålla kvittot och hoppas på en återbetalning från Transportstyrelsen (tidigare Sjöfartsverket).
I regn och lite snålblåst körde vi ”Medströms” i god medström nedför Göta Älv. Framme vid Marieholmsbron kom ett åskväder och Cilla började skaka som en betongvibrator och hyperventilera. Efter ha passerat under Göta Älvbron bestämde vi att inte gå till hemmahamnen utan istället gå till Grötö då vi hade några dar kvar innan vi skulle vara hemma. Efter 7½ veckors segling österut och 1240 loggade nautiska mil la vi till i hemmahamnen och konstaterade att det är 10½ månad till nästa sommarsemester.

Om ni skall göra den här turen rekommenderar vi att ni har följande pilotböcker och sjökort ombord:
  • Hamnguiden 8  Arholma Landsort (här finns de flesta naturhamnarna i Stockholms skärgård.
  • Stora hamnboken 1 "Åbo skärgård" (utgiven av finska sjöscouterna)
  • Stora Hamnboken 2 "Åland" (utgiven av finska sjöscouterna) och går att beställa på internet på ex.v. den här länken https://www.oceanspirit.fi/Stora-Hamnboken-II-Aland
  • Vi hade även SXK årsböcker "Åland skärgård", "Åbo skärgård och finska bottenviken" samt "Finska viken och Saimen", de är bra men de är mycket mindre än sjöscouterna böcker
  • Båtsportkort över Stockholms skärgård, Åland, Åboland samt Finska viken. Vi hade glömt vårt kort över Stockholms skärgård och skärgården är så stor att det blir svårnavigerat med en 9 tumsplotter och iPad...

På väg in i hamninloppet

Nästan som Paddan

Läppstiftet

Nylackat flaggspel https://sv.wikipedia.org/wiki/Flaggspel
Motorsegling upp längs Göta Älv

Jag tror det är kölen till den gamla Svenska utmaningen "Tre Kronor" till Americas Cup i San Diego 1992

Förtöjda i den lilla gästhamnen ovanför slussarna i Trollhättan

1844 års slussled, slussarna har ungefär samma mått som slussarna i Göta Kanal

Göta Kanal turbåt passerar Stendörren på väg mot Göteborg

Rödhamn, Ålandska Segelsällskapets uthamn

Rödhamn

Rödhamn, graniten är så röd och lavarna är bortslitet på stigarna mellan brygga och toalett så det ser ut som en röd matta är utrullad

Stenformationen på stranden

Havsörn, vi var som närmast ca 50 meter, men innan jag hittat kameran blev avstådet längre

Vi såg ganska många skolskepp som verkligen seglade

Matros uppe på översta rån

Vem vill bo här? Skylt vid Barösund

Uppmanig till bilister inför en brant backe ner till färjeläget vid Barösund

Barösund

Gamla logement på Sveaborg

Bästeplats på flytbryggan på Sveaborg https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaborg

Ungefär halva gästbryggan på Sveaborg

Torrdocka på Sveaborg som fortfarande är i drift

Torrdocka på Sveaborg

Sveaborg

Inne i kyrkan på Sveaborg

Kanonpipor i stängslet

Helsingfors

Kyrkan på Sveaborg

En av flera broar på Sveaborg

Helsingfors domkyrka

Tempelplatsens kyrka, insprängt i berget https://sv.wikipedia.org/wiki/Tempelplatsens_kyrka

Tempelplatsens kyrka

Lägg till bildtext

Helsingfors domkyrka https://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingfors_domkyrka

Inne i Helsingfors domkyrka

Orgeln i Helsingfors domkyrka

Uspenskijkatedralen, den ortodoxa kyrkan https://sv.wikipedia.org/wiki/Uspenskijkatedralen,_Helsingfors

Inne i Uspenskijkatedralen

Nyländska Jaktklubbens klubbhus på en egen holme https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyl%C3%A4ndska_Jaktklubben

Kanoner på Sveaborg

Övergivet kontor till gruvan som var i drigt mellan 1961 - 67 på Jussarö

Hangö https://sv.wikipedia.org/wiki/Hang%C3%B6

Hangö

Ryska båtar sog man av och till

Rosala https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosala

Gnistrande hav

På väg till Jurmo

Jurmo

Hela Jurmo är en rullstensås https://sv.wikipedia.org/wiki/Jurmo

Hela Jurmo är en rullstensås

Hit men inte längre

Hamnen i Jurmo

På Jurmo såg vi den här superfräcka och moderna segelbåten på ca 40 fot. Den var byggd 1999 och helt i kolfiber

Superfräck

Hamnen på Jurmo

Rullstensåsen slingrar sig ut i havet som en stor sjöorm

Hus på Jurmo

Bergformationer på Utö

Fyren på Utö https://sv.wikipedia.org/wiki/Ut%C3%B6,_Korpo

Flyttblock på Utö

Minnesmärke på Utö över skeppet Draken som förliste 1929 https://svenska.yle.fi/artikel/2006/09/08/skeppet-draken-forliser-vid-uto

Fyren på Utö

Stor del av Utö var fortfarande militärområde

Hamnen på Utö

Dusch 8€ per person på Utö

Utö

S:t Anna kyrka på Kökar https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6kars_kyrka

S:t Anna kyrka på Kökar https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6kar

Inne i ruinen till fransiskanerklostret från omkring 1300-talet https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6kars_konvent

S.t Anna kyrka på Kökar

Sandvik på Kökar

SXK Stockholmskretsens uthamn Granvik

En svärm gigantiska bromsar "anföll" oss

Då var svalorna på granbåten fredligare

Bävern måste blivit avbruten mitt i jobbet

Rotvälta

På svaj vid Jungfruskär

Nio stycken IF-båtar på släp utanför Muskö

Hamnen på Landsort

Fyren på Landsort

Fifång

Det var en fin skogspromenad på Fifång

Det var så varmt att sittbrunnstältet kom upp för att ge skugga på Fifång

Broken

På väg ner mot Arkösund

Wilhelm Tham https://www.gotacanal.se/kanalbatar/wilhelm-tham/

Wilhelm Tham

Cloetta fabriken i Ljungsbro https://sv.wikipedia.org/wiki/Cloetta

Spöregn och åska vid Marieholmsbron på vägen hem