På lördagen blev sittbrunnen täckt. Inför nästa år skall jag göra en likadan täckning för om masten.
söndag 20 november 2016
torsdag 17 november 2016
Upptagning 16 november - i år med centrumlyft
Upptagningen i år gick ännu enklare och snabbare än förra året. Orsak till det var att vi i år lyfte Medströms med centrumlyftet för första gången. För att möjliggöra det använde jag:
- Schackel, godkänd för 8.5 ton
- 2.5 meters blått sling, godkänt för 8 ton
- 2 meters brandgult sling, godkänt för 10 ton
- All lyftutrusting var från Certex och med minst 7 gånger säkerhetsmarginal
- 10-tons slinget gick mellan bägge gafflarna på trucken ner genom 8-tons slinget som var fäst i kölstålkonstruktionen med schackeln
- X-382 är lite baktung - i förhållande till centrumlyftet i kölen - och för att motverka det hade jag 5 stycken dunkar fyllda med vatten (ca 100 liter) på fördäck - över ankarboxluckan - och ankarkättingen kvar i ankarboxen, vilket gjorde att hon lyftes helt vågrätt.
| Här har Medströms precis lyfts upp |
| Brunt slem. Jag bröt bottenfärgen med lite svart för att få en grå. Till nästa år skall jag se om det finns grön bottenfärg jag kan bryta till :-) |
| Det brandgula slinget är ett 2 meter långt 10-tons och det blå är ett 2.5 meter långt 8-tons, bägge från Certex |
| Nästan fulla vattendunkar, motsvarar ca 100 kg ovanför ankarboxen. De får stå där tills sjösättningen är avklarad i vår. |
måndag 7 november 2016
Upptagning bokad den 16:e november
Nu börjar nog säsongen 2016 lida mot sitt slut. Medströms är transporterad till vintermarinan och vi har tömt hela båten. Upptagning är bokad på onsdag 16:e november. Vi har så bra erfarenhet från förra året - då vi testade att stå med masten uppe - att vi kommer lyfta upp Medströms med masten uppe i år igen.
När jag summerar loggboken ser jag att vi har seglat 1350 sjömil den här säsongen och sovit 83 nätter i Medströms i år.
När jag summerar loggboken ser jag att vi har seglat 1350 sjömil den här säsongen och sovit 83 nätter i Medströms i år.
![]() |
| Sommarsemester 2016 |
